Mediene merker voldsom interesse for korona-saker: – Det slår alle rekorder
Både VG, TV 2, E24, Dagens Næringsliv og Sykepleien melder om skyhøye klikktall, men ingen fokuserer på feiring. – Samfunnsoppdraget er nå viktigere enn noensinne, sier desksjefen i TV 2.
Norske nettaviser har skrevet - og skriver - flust med saker om det pågående koronautbruddet i landet. Spesielt den siste snaue uken har det økt markant med korona-saker.
Hvordan påvirker det trafikktallene? Ønsker folk å lese om viruset, eller er leserne blitt lei?
Medier24 tok en sjekkerunde til flere riksmedier med spørsmål om hvordan trafikken har vært den siste tiden.
– Informasjonsbehovet er stort
Hos VG - som er Norges største nettavis - merkes det en markant trafikkøkning, forteller utviklingsredaktør Øyvind Brenne.
– Som primær nyhetsdestinasjon opplever VG stor interesse om dagen. Men det viktige for oss nå er å gi rask, korrekt og relevant informasjon til alle våre brukere, og hele organisasjonen gjør sitt ytterste for å levere den beste dekningen døgnet rundt, skriver Brenne i en melding til Medier24.
Også hos TV 2 ser de en økning i trafikken.
– Vi ligger jevnt over på et mye høyere tall enn vi pleier nå. Vi merker at informasjonsbehovet er veldig stort, og vi prøver å gi folk det de trenger, sier desksjef Ida Falch-Olsen til Medier24.
Hun sier det hele tiden diskuteres internt hvordan - og hvor mye - de skal skrive.
– Vi har hele tiden hatt en debatt for å finne den riktige balansen mellom å vise hvor alvorlig situasjonen er, men heller ikke skremme folk, sier Falch-Olsen.
– Samtidig så er det nå viktig for mediene å understreke alvoret i situasjonen. Der har vi en kjempeviktig rolle, spesielt i den tiden vi nå går inn i. Samfunnsoppdraget er nå viktigere enn noensinne, sier hun.
Falch-Olsen forteller at tv2.no-desken merket en betydelig økning i tallene denne uken.
– Vi så et lite skifte denne uken. Det virker som alvoret har virkelig sunket inn hos folk nå, og det er ikke så rart, sier hun.
– Informative og forklarende saker
Hos Dagens Næringsliv er erfaringen den samme som hos både VG og TV 2, opplyser redaktør for publisering og visuell journalistikk, Ingeborg Volan.
– Vi deler ikke konkrete brukertall, men trafikken vår om dagen slår absolutt alle rekorder på alle parametere vi kan måle. Onsdag hadde vi for eksempel flere ganger så høy videotrafikk som normalt, og antall artikkelvisninger var 50 prosent høyere enn snittet for onsdager i februar - som var en god måned for oss, sier Volan til Medier24.
– Den største interessen knytter seg til de informative og forklarende sakene. Det gjelder både artikler og kommentatorstoff, legger hun til.
Volan sier de også merker interessen utover ren lesing av enkeltartikler eller klikk på video.
– Vi lanserte et eget nyhetsbrev om koronaviruset og de økonomiske konsekvensene for våre abonnenter på mandag. Vi har aldri sett så mange påmeldinger til et nyhetsbrev på så kort tid før, forteller hun.
– Vi jobber også hardt med å være i dialog med brukerne våre underveis, og har for eksempel stor verdi i DN kvinner-gruppen på Facebook. Der har vi fått mange gode innspill til saker og til spørsmål våre brukere ønsker at vi skal svare på med journalistikk, sier Volan.
– Prøver å finne balanse
Også hos DN er de opptatt av å den riktige balansen.
– Vi prøver å finne balansen mellom å ikke skape unødvendig uro, men gi kvalitetssikret informasjon så raskt vi kan. Vi skal drive god kritisk journalistikk og ivareta samfunnsoppdraget vårt, sier Volan.
Og påpeker:
– Ingenting er viktigere for vår redaksjon nå enn koronaviruset og påvirkningen det har på norsk næringsliv, det norske samfunnet og verdensøkonomien.
Dette aspektet dekker også DNs konkurrent, E24. Og også der merker de følgelig en økning i trafikken.
- Vi merker enorm interesse denne tida, og det handler om at folk flest, arbeidsgivere, arbeidstakere og investorer er opptatt av hvordan dette påvirker økonomien og arbeidsplasser. Dette er en alvorlig situasjon, og vi har et viktig oppdrag - det skal vi løse som best mulig, skriver E24s sjefredaktør Gard L. Michalsen i en melding til Medier24.
Og understreker:
– Det er selvsagt hyggelig med høye lesertall, men denne situasjonen er ikke tid for å feire. Trafikken forteller oss mest av alt at vi må gjøre det viktige oppdraget vi må levere på.
Sykepleien: – Andre lesergrupper strømmer til
Nisjeavisen Sykepleien - som er nettavisen for de vel 110 000 sykepleierne i landet - kan også rapportere om en økning i trafikken.
– De siste 4 ukene har Sykepleien hatt 1,3 mill sidevisninger. Det er en økning på 34 prosent (GA). Bare den siste uke har vi hatt 225 000 økter, opp 18 prosent sammenlignet med uken før, skriver ansvarlig redaktør Barth Tholens i en melding til Medier24.
– Koronaviruset er også hos oss mye lest. Sykepleiere vil trolig oppdatere seg på hva denne krisen betyr for helsetjenesten, men også andre lesergrupper strømmer til, forteller Tholens.
Han opplyser også at samtlige i Sykepleien nå jobber med hjemmekontor.
For ordens skyld: Gard L. Michalsen var inntil 1. august 2018 daglig leder og ansvarlig redaktør i Medier24.