De ansatte i Dagens Næringsliv har blitt informert om en ny ledelse torsdag.
Der blir det blant annet informert om at den svært meritterte featureredaktøren Gry Egenes går ut av rollen som featureredaktør, og blir ny redaktør for metode og etikk.
Her er alle DNs nye redaktører:
- Janne Johannessen (41), redaktør nyheter dagsorden
- Live Fedog Thorsen (36), redaktør historieforteling og livsstil
- Ingeborg Volan (40), redaktør for publisering og visuell journalistikk
- Gry Egenes, redaktør for metode og etikk
- Tor Magne Nondal, redaktør med ansvar for redaksjonelle utviklingsprosjekt
- Kjetil B. Alstadheim, fortsetter som politisk redaktør
Her er hele DNs nye ledelse:
- Bjarne Dramdal Erichsen (59), direktør for forretningsstøtte og fellesfunksjoner
- Julie Lundgren (32), direktør for strategi og produktutvikling
- Fredrik Loennecken (36), fortsetter som brukermarkedsdirektør
- Tinna Gudmundsdottir (38), direktør for den nye målgruppeavdelingen
- Ole Johan Sjaastad, prosjektdirektør
- Hege Kosberg, ny direktør for reklame og kommunikasjon
Sjefredaktør Amund Djuve har ikke besvart Medier24s henvendelser torsdag.
Klubbleder Ingrid Bjørklund sier til Medier24 at hun først vil uttale seg etter at torsdagens allmøte for de ansatte er ferdig.
Djuve: – Særdeles godt fornøyd
Torsdag informerte DN om endringene i en pressemelding, hvor Djuve uttaler:
- Denne omfattende omorganiseringen medfører en nødvendig fornyelse av hele DN. I en slik fornyelse er det også viktig med kontinuitet og at vi viderefører mye av det som har gjort DN til det journalistiske og kommersielle kvalitetsproduktet vi er. Derfor er jeg glad for at Gry, Ole Johan og Tor bidrar til denne fornyelsen ved å gå ut av kolofonen og ledergruppen, og at de samtidig vil være viktige bidragsytere i kraft av deres erfaring og kompetanse i de nye stillingene.
– Jeg er særdeles godt fornøyd med dette redaktørkorpset. Vi rigger oss for å videreføre den unike DN-kvaliteten i den digitale verden. Sammen besitter disse fire redaktørene journalistisk teft, evne til å sette dagsorden både med raske nyheter, unike avsløringer og sterke meninger, svært god trend- og samfunnsforståelse og spisskompetanse på strategi, endringsledelse og digital utvikling. Vi og DN-redaksjonen skal utvikle den gode, kritiske DN-journalistikken enda mer på de digitale kanalenes premisser.
– DN skal være det mediehuset i Norge som forstår behovene til våre ulike målgrupper aller best. Det skal gjennomsyre alt vi jobber med i hele organisasjonen. Derfor oppretter vi en ny avdeling som skal jobbe dedikert med dette på tvers av Dagens Næringsliv, forklarer Djuve.
Store kutt og endringer
I midten av september ble det klart at Dagens Næringsliv skal nedbemanne opp mot 25 årsverk, og at avisa skal gjennom en omfattende omorganisering – hvor organisasjonen skal over til en såkalt «matriseorganisasjon».
Da sa sjefredaktør Amund Djuve at de skal redusere antallet redaktører fra dagens sju, til fem redaktører, inkludert han selv.
Han bekreftet også at Kjetil Alstadheim beholder sin stilling som politisk redaktør, ettersom det ikke skjer endringer på hans avdeling. Djuve beholder også sin stilling som ansvarlig redaktør, etter det Medier24 kjenner til.
Styreleder i Dagens Næringsliv og konsernsjef i NHST, Hege Yli Melhus Ask, bekreftet for Medier24 i september at hun har full tillit til at Djuve er rett mann til å lede Dagens Næringsliv gjennom denne prosessen.
DNs forrige redaktørkollegium besto, ifølge tirsdagens papirutgave av avisa, av:
- Amund Djuve, ansvarlig redaktør
- Tor Magne Nondal, nyhetsredaktør
- Kjetil Alstadheim, politisk redaktør
- Gry Egenes, featureredaktør
- Bjarne Dramdal Erichsen, produksjonsredaktør
- Ingeborg Volan, redaktør for leserengasjement
- Julie Lundgren, redaktør for produkt og innovasjon
Tidligere Etterbørs-sjef Tinna Gudmundsdottir ble tidligere lansert som ny direktør for avisas nye «målgruppeavdeling» på fem personer, som skal fungere som lesernes «advokater internt og eksternt», ifølge Djuve.