Både Stian Øvrebø Johannessen (til høyre) og Marcus Husby er tidligere Etterbørs-journalister, som nå har fått nye oppgaver i Dagens Næringsliv. Her sammen med nyhetsredaktør Janne Johannessen på desken i Dagens Næringsliv.Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Etterbørs-seksjonen i Dagens Næringsliv forsvinner
Fra og med tirsdag eksisterer det ingen egen Etterbørs-seksjon i DN. – Det gir oss større fleksibilitet til å jobbe på de digitale flatenes premisser, opplyser nyhetsredaktør Janne Johannessen.
Etter høstens omorganisering i Dagens Næringsliv har det vært knyttet usikkerhet til hva som skal skje med Etterbørs-seksjonen i avisa, altså de sidene som er forbeholdt stoff om kultur, kommunikasjon og medier.
– Fra og med i dag, tirsdag, har vi flyttet vårt innhold om medier, kommunikasjon og andre Etterbørs-områder frem til nyhetsseksjonen – der det hører hjemme, skriver nyhetsredaktør Janne Johannessen i en e-post til Medier24.
Hun skriver at bakgrunnen for endringen er at Dagens Næringsliv i større og større grad har gått bort fra de tradisjonelle seksjonene i avisa i løpet av de siste årene. Det handler blant annet om overgangen til den digitale mediehverdagen.
– Det gir oss større fleksibilitet til å jobbe på de digitale flatenes premisser. I stedet for å fylle et bestemt antall papirsider hver dag, kan vi prioritere det som til enhver tid er de beste sakene og publisere dem når det passer nyhetsbildet og leserne best. Digitalt er det rå saker som gjelder, ikke papirseksjoner, skriver hun.
Johannessen erkjenner at en god del lesere kommer til å savne Etterbørs-seksjonen – og ikke minst plasseringen av seksjonen bakerst i avisa.
– Det er nok noen Etterbørs-lesere som leser avisen bakfra. Men det skal være minst like spennende å lese DN forfra som bakfra. Foran finner leserne innhold om medier, reklame og pr som en naturlig del av den daglige DN-miksen. Bakerst har vi nå en variert og styrket debattseksjon, som inkluderer meningsinnhold og skribenter fra Etterbørs-feltet, skriver hun.
– Bedre plassering i avisen
I begynnelsen av februar skrev Medier24 om den nye breaking-desken i Dagens Næringsliv, som skal gjøre at avisa styrker seg ytterligere på breaking news.
– Vi var flinke før også, men jeg tror konkurrentene merker at vi nå har tatt på sprintskoene, sa Marcus Husby til Medier24 da.
Johannessen understreker at kultur- og mediestoffet skal få leve videre i avisa – men med en ny plassering.
– Dagens Næringsliv har Norges ledende næringslivsredaksjon i ett, felles nyhetsmiljø. Der samler vi reportere og ledere med spesialkunnskap om bransjer og selskaper som viktige for leserne våre. Et av de områdene er Etterbørs – og DN skal selvfølgelig vinne nyhetskampen også på dette stoffområdet. Forskjellen er at vi gir sakene en bedre plassering i avisen: En god mediesak vil nå kunne stå på side 6 – ikke side 76.