Aftenbladet og Dagen felt i PFU for MIFF-annonse: – Jeg er skuffet, sier Dagen-redaktøren
Utvalget felte dem for to ulike versjoner av en Med Israel For Fred-annonse. – Vi mener fortsatt at annonsen var ulekker, men skal du føre en liberal annonsepolitikk, som oss, må dette tillates, sier Aftenbladet-redaktør Lars Helle.
På annonsen var det et bilde av en ung, palestinsk jente, og utvalget felte avisene for brudd på 4.8: «Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet».
– Jeg er skuffet over fellelsen. Det er vel ikke noe vanskelig å forstå at jeg personlig er mest enig med Stray Spetalens argumentasjon i møtet. Han tar jo også dissens i saken, sier Selbekk til Medier24.
Spetalen argumenterte blant annet for at den unge jenta har svært mange følgere i sosiale medier, og at hun har et svært tydelig – og offentlig kjent – standpunkt i konflikten mellom Israel og Palestina.
– Jeg synes det er spesielt å bli felt på dette grunnlaget. Her snakker vi om en person som har 300.000 følgere i sosiale medier, og så skal vi bli felt for å eksponere et barn i en avis med opplag på 11.000. Men sånn er det, her registrerer jeg at PFU og jeg er uenige og det må man bare akseptere, sier Selbekk.
Han kan også fortelle at det er første gang han selv blir felt som redaktør.
– Jeg er selvfølgelig skuffa. For meg personlig er det første gangen at jeg som redaktør blir felt, så det stikker litt ekstra, men sånn er nå dette redaktørlivet.
– Ulekker, men må tillates
Stavanger Aftenblad-redaktør Lars Helle skriver i en melding til Medier24 at det var «en selsom opplevelse» å følge diskusjonen i utvalget og at de fortsatt står bak sitt standpunkt om at de ikke har brutt god presseskikk, slik de også skrev i sitt tilsvar til PFU-klagen.
– Jeg må ta forbehold for at jeg ikke har lest uttalelsen, bare hørt et utkast muntlig, men diskusjonen var sprikende og ikke spesielt avklarende. Også merkelig at to av medlemmene brukte norsk myndighetsalder som standard. VVP har ikke noen bastant aldersgrense, skriver han og fortsetter:
– Vi mener fortsatt at annonsen var ulekker, på grensen til det vulgære, men skal du føre en liberal annonsepolitikk som oss, må dette tillates. Dersom aktiviteten til den avbildede jenta får konsekvenser, skyldes det hennes over lang tid tydelige engasjement i saken, ikke en papiravisannonse i Norge.
Også han peker på at Stray Spetalens argumentasjon, og mener det er viktig å få fram at hun allerede var en offentlig aktør i Israel/Palestina-konflikten.
– På publiseringstidspuktet hadde hun 297.000 følgere på Facebook, var utstyrt med pressekort og et viktig symbol for en av partene i konflikten. Spetalen hadde gode refleksjoner rundt dette.
Han skriver at det blir spennende å følge med om dette får fremtidige konsekvenser.
– Uttalelsene i dagens saker kan få stor betydning framover, men må lese dem grundig for å finne ut om utvalget faktisk har kommet med prinsipielle avklaringer. Sånn sett var det en viktig dag i dag, skriver han.
– Feil og upraktisk
I sitt tilsvar til utvalget skriver Stavanger Aftenblad blant annet at de mener VVP ikke nødvendigvis bør gjelde annonser:
«Det er feil, og dessuten upraktisk, å praktisere bestemmelser rettet mot det redaksjonelle innholdet på annonseinnhold. Skal redaksjonene heretter sjekke kildene eller sørge for samtidig imøtegåelse når en annonsør sier hun har ‘byens beste brød’ eller ‘distriktets største utvalg av el-sykler’?». Stavanger Aftenblad skriver i sitt tilsvar til utvalget at de ikke kan se at annonsen kan ha bidratt til å sette de avbildede jentenes liv i fare, slik klager påstår i sin argumentasjon. «Den avbildede jenta, Janna (…) er ikke bare en fredsaktivist. Hun er en svært profilert, mye lest og svært kontroversiell blogger og aktivist. I denne sammenhengen er hun i årevis betraktet som en likeverdig debattant, og ikke som et barn. At hennes liv skal settes i større fare på grunn av annonser i papirutgaver i Norge enn på grunn av massespredde ytringer på internett og poster på sosiale medier, har formodningen mot seg.», skriver de.
– Glad PFU er enige med oss
Håvard Skjerdal er kommunikasjonsansvarlig i organisasjonen som klaget inn annonsene, KFUK-KFUM Global. Han sier til Medier24 at de fortsatt mener alle mediene burde vært felt for å ha satt annonsene på trykk.
– Vi mener at koblingene mellom de to jentene, jødehat og antisemittisme er så grove og feilaktig at alle mediene burde vært felt i PFU for det. Avisene som er frifunnet gir et etterlatt inntrykk av at Operasjon Dagsverk, KFUK-KFUM Global og de to jentene har antisemittiske holdninger. Det mener vi er brudd på god presseskikk, spesielt også når aktørene selv ikke får samtidig imøtegåelse for å avkrefte de falske påstandene, skriver Skjerdal til Medier24 og fortsetter:
– Dette er holdninger som alle aktørene nekter for å ha, og burde derfor selvsagt ikke vært publisert som en sannhet på betalt annonseplass. Vi reagerer også på at debatten i PFU ser ut til å være preget av forutinntatte meninger og uriktig informasjon. Spesielt alvorlig er det å hevde at Jannas familienavn «Jihad» - som er et helt vanlig arabisk etternavn – på noen som helst måte representerer hennes personlige meninger, eller at moren hennes jobber for Hamas. Dette er beviselig usant, og uansett hvor lite relevant det er for selve klagesaken bidrar det ikke til en saklig opplyst debatt i PFU, skriver han i en melding til Medier24.
Han mener det er viktig at utvalget slår fast at også annonser kan omfattes av Vær varsom-plakaten.
– Vi er glade for at PFU er enige med oss og understreker at begge avisene har brutt god presseskikk. Det er viktig å sette en presedens der betalte annonser også kan være innbefattet av Vær varsom-plakaten, hvis ikke risikerer vi å få et offentlig ordskifte der meningsbæreres økonomi avgjør hvorvidt man skal komme til orde i debatten eller ikke. Det ville vært svært ødeleggende for den offentlige debatten i Norge. Dette er spesielt viktig nå når vi får flere og flere eksempler på at voksne mennesker bruker hets og anklager for å strupe unge offentlige stemmer, skriver han.