Landets to store kristne dagsaviser kjemper en intern kamp om å være størst på Facebook. En feiring med en helt spesiell kake satte kampen i gang.
Coverbildet på Vårt Lands Facebook-side taler sitt tydelige språk. Over 20 ansatte holder opp plakater med Facebook-tomler.
«Vi ønsker å nå enda flere! Inviter gjerne dine venner til å like oss på Facebook, slik at de også kan holde seg oppdatert på våre saker igjennom dagen!», står det å lese i bildebeskrivelsen.
Nå bredere ut
For å nå bredere ut er flere likes viktig. Et delmål for Vårt Land var å passere konkurrenten Dagen. Selv om førstnevnte har over dobbelt så stort opplag, har Dagen lenge vært i førersetet på sosiale medier.
Opplagssjef Ole-Martin Finstad i Vårt Land forteller at de har jobbet målrettet for å styrke posisjonen sin på Facebook.
– Vi har ønsket å være mer relevante på Facebook. Derfor har vi analysert nøye hvilke saker som får god organisk spredning, og hva folk velger å dele videre på sidene sine, sier Finstad til KPK.
Kake for anledningen
I midten av oktober passerte Vårt Land konkurrenten med 32 flere likes på Facebook. Dette ble behørig feiret, med en helt spesiell kake.
– Vi bestilte en kake med en Pac Man-figur som spiser Dagen-logoen. Bilder fra feiringen sendte vi over til Dagen-redaksjonen, sier Finstad lattermildt.
Dermed var kampen i gang. Sjefredaktør Vebjørn Selbekk og resten av Dagen-redaksjonen tok utfordringen.
– Det bildet var artig. Vi anså det som en oppfordring til en fredelig kappestrid, og da var det bare å hive seg rundt og ta opp kampen. Vi i Dagen liker en god fight, sier Selbekk til KPK.
Forspranget til Vårt Land varte i en snau uke før Dagen igjen var størst på Facebook. Sakene om UDIs korsnekt ga begge redaksjoner vind i seilene, men Dagen var først til å passere 10.000-grensen.
I skrivende stund har Dagen 11.036 følgere, mot Vårt Lands 10.331.
– Vi ligger litt bak Dagen. De har brukt mye ressurser og penger på det, sier Ole-Martin Finstad, samtidig som han bekrefter at også Vårt Land har kjøpt følgere for å nå bredere ut.
Viktigere enn opplagstall
Vebjørn Selbekk forteller at Dagen har jobbet aktivt mot å passere 10.000 følgere på Facebook. Milepælen brukes nå i markedsføringsøyemed, for å få flere til å abonnere på avisen.
Redaktøren tror tilstedeværelsen på sosiale medier bare vil bli viktigere i tiden som kommer. Derfor jobber de stadig for å kapre markedsandeler i det digitale.
– Den eksponeringen er veldig viktig. Annonseinntekten på nett går opp, og det er en sammenheng mellom antall brukere på nettet og markedssituasjonen og annonsene. Derfor er dette viktig, det er framtiden, sier Selbekk, og legger til:
– I framtiden blir den digitale posisjonen viktigere enn opplagstall, sier Selbekk.
Kampen neppe over
Selv om Dagen nå er tilbake i førersetet når det gjelder antall følgere, tror ikke Selbekk at duellen er endelig avgjort.
– Denne kampen er nok ikke over, men litt kamp om tallene er bare med på å skjerpe oss. Vi gir oss ikke, sier han.
Ole-Martin Finstad understreker at den interne kampen er høyst vennskapelig.
– Som aviser har vi to litt ulike målgrupper, med relativt lav dobbeltdekning. Faktisk skal vi snart i et møte med Dagen for å se hva vi kan lære av hverandre på sosiale medier-strategi, sier han.