Dagbladet lanserer denne uken sin nye daglige nyhetspodkast «Rett på», med Marie Simonsen og Nicolai Eggen Delebekk som programledere.
Den nye podden vil skille seg fra «Siste med Marie Simonsen», som nå legges ned.
– Dette blir en ren nyhetspodkast, og ingen kommentator-podkast slik mange av våre konkurrenter har. Men vi skal fortsette å ha med gjester, slik vi har hatt i «Siste», forteller Simonsen til Medier24.
– Aktualitet og mobilitet
Håpet er også at «Rett på» skal skille seg ut fra de øvrige konkurrentene på andre måter.
Dagbladet har investert i nytt mobilt studio, og vil ikke være låst til redaksjonen for å få spilt inn.
– Stikkordet her er aktualitet og mobilitet. Nå kan vi besøke folk og gjøre intervjuer, og ikke være låst til å få besøk til en studiobasert podkast, sier redaksjonssjef Rolf Fiske til Medier24.
– Vi følger med på den internasjonale podkast-utviklingen, og ønsker å være en del av den. Derfor har vi blant annet investert i nytt utstyr og teknikk. I tillegg strammer vi inn på lengden, og podkasten vil bli på mellom 15 til 20 minutter, forteller han.
Den nye podkasten vil også bli et samarbeidsprosjekt på tvers av redaksjonen.
– Konkurrentene våre har kanskje større ressurser og podkast-redaksjoner, men vi skal kompensere med å bruke hele Dagbladet-huset. Dette blir et samarbeid med hele nyhetsredaksjonen. Vi skal skille oss ut, sier Simonsen.
Delebekk forteller at det eksempelvis kan være bidrag fra reportere ute i felt.
– Nyhetsreporterne vil nå få muligheten til å ta opp lyd for oss. I tillegg har vi et samarbeid med Dagbladet TV. Hvis det for eksempel skjer en stor hendelse, så kan Marie og jeg rykke på det, men vi vil uansett ha tilstedeværelse der, sier Delebekk til Medier24.
– Den mobile løsningen gir oss veldig kreative løsninger. Og vi er kreative folk, så dette blir en styrke for oss, legger han til.
– Vi har ganske god kjemi
Kombinasjonen av Simonsen og Delebekk som programledere er også en fordel, skal vi tro duoen selv.
– Vi har ikke jobbet sammen tidligere, så det var spennende om vi fant tonen. Men vi har testet nå i vår og sommer og det har fungert veldig bra. Tilbakemeldingene internt har også vært gode, forteller Simonsen.
Det skriver Delebekk under på.
– Marie og jeg har funnet ut at vi - i all ærbødighet - har ganske god kjemi. Det kommer godt med. For målet vårt er å lage en nyhetspodkast som man - etter å ha vært på jobb i åtte-ni timer - vil få energi av å høre på. Det tror jeg vi to kan bidra til, sier han.
Det blir også viktig for den ferske programleder-duoen å ha god kommunikasjon med lytterne.
– Vi ønsker å være interaktive og det blir viktig for oss med lytterkontakt. Vi skal ikke bare drive enveiskommunikasjon, sier Simonsen.
– Vi ønsker at lytterne skal ta del i podkastene. Det blir spennende å se hvordan vi kan få til det, sier Delebekk.
Fiske er klar på at den nye podkasten må levere.
– Det er publikum som bestemmer hva som er bra. Hvis vi bommer, så bommer vi. Vi må treffe i bredden, og vi må treffe på interessen. Men vi har valgt å satse på en nyhetspodkast, fordi vi vet at det er nyheter folk helst vil ha, sier Fiske.