Dagbladets redaktør John Arne Markusen - her på Hellkonferansen i februar.Gard L. Michalsen
Digitale abonnenter ga Dagbladet vekst. Men papiropplaget på hverdager var i fjor på 36.500 aviser
Mens Dagbladet jubler for vekst i totalopplaget, faller papiravisa fortsatt bratt. Sjefredaktør John Arne Markussen fastholder imidlertid at den ennå er lønnsom.
Dagbladet ble tirsdag kåret til en av opplagsvinnerne for norske medier:
Takket være at antallet digitale abonnenter har doblet seg fra rundt 14.500 til 29.071, får avisa en pen vekst i netto opplag på 3807 aviser, til et totalopplag på 75.321.
Verdt å merke seg her er imidlertid at man slår sammen «epler og pærer»; mens papiropplaget er basert på løssalg av enkeltaviser til 35 kroner (eller mer i helgene), er digitalopplaget abonnenter som betaler 699 kroner (eller mindre) i året for å slippe bak betalingsmur og å lese eAvisa.
Dagbladets storebror VG rapporterer ikke sitt digitale betalingsprodukt VG+ gjennom MBL-tallene.
Og papiropplaget for Dagbladet, det faller fortsatt. Faktisk forholdsvis mer enn konkurrenten:
VG mistet i fjor 15.728, til et papiropplag på 96.988 aviser - en nedgang på 13,95 prosent.
Dagbladets papiravis solgte i fjor 46.250 aviser, ned 10.682 - en nedang på 18,7 prosent.
Stuper på hverdager
Ser vi enda nærmere på Dagbladets papiropplag, ser vi at det som kjent er stor forskjell på hverdag og helg:
Gjennom MBL rapporterer mediehuset et lørdagsopplag på 94.528 i 2016. Det er ned 18.988 (-16,73 prosent) siden 2015. Helgeavisa selger altså nå under 100.000 eksemplarer.
Mediehuset rapporterer ikke spesifikt papiropplag på hverdager, men ved å bruke snittopplaget for hele uka og tallet for lørdagsavisa som utgangspunkt, kan vi regne oss fram til at Dagbladet på ukedagene i fjor var nede i et snitt på 36.594 aviser.
Det vil etter alt å dømme si at avisa noen dager selger langt under 30.000 aviser.
I 2015 var opplaget på hverdager 45.615 aviser. Nedgangen er altså på rundt 9000 aviser og hele 19,7 prosent.
Kan bli siste år med dagsavis - eller ikke?
Tidligere i år ble det kjent at Dagbladet jobber med konkrete planer for å legge ned papiravisen på hverdager, og at det kunne skje tidligst 1. kvartal 2018.
Men - til tross for fortsatt papirfall: Sjefredaktør John Arne Markussen antyder at dette tidspunktet ikke kommer nærmere, heller tvert i mot:
- Papiret faller, men det er ting som tyder på en utflating. Ja, det faller saktere nå enn før. Så om noe kommer nok det tidspunktet litt lengre unna, sier han. Uten å ville kommentere konkret på om vi da snakker om senere i 2018 eller 2019.
- Du har tidligere sagt at papiravisen ikke legges ned så lenge den er lønnsom. Det er den fortsatt?
- Det er den! Hvis du for eksempel ganger 30.000 aviser med 35 kroner i løssalgspris, så har du 1 million kroner om dagen i brutto omsetning. Det er jo penger.
I år, nær sagt som vanlig, ble det oppstyr om beregningsmetoder og opplagstall.
Dagens Næringsliv valgte å trekke seg fra hele offentliggjøringen, og opplagstallene består som nevnt av forskjellige digitale produkter som samles med et papirtall.
- Dere slår sammen løssalg på papir med abonnenter på et digitalt produkt som primært leses på nettavisen. Er det riktig?
- Vi følger jo de reglene som gjelder. Jeg synes jo egentlig dette med opplagstelling er ganske avlegs. Men når MBL først har bestemt noen regler, så rapporterer vi jo etter reglene som gjelder. Selv om jeg er mer opptatt av hvor mange brukere vi har, hvor mange som leser Dagbladet, sier Markussen.
- Uansett: Gratulerer med en sjelden tittel som opplagsvinner! Vi ser at gullpila har vært i bruk på bilder i dag?
- Takk, det var jo faktisk litt overraskende. Og ja, den er tatt fram!