Hans-Petter Nygård-Hansen reagerer på misvisende tittel på Dagbladet-fronten. Utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne mener tittelen ikke er feil.

PR-profil reagerer på Dagbladet-overskrift: – På grensen til «fake news»

Hans-Petter Nygård-Hansen mener vinklingen gjør bransjen en bjørnetjeneste. – Ikke direkte feil, men kan misoppfattes, erkjenner Dagbladet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagbladets finanssatsning Børsen publiserte fredag morgen en sak om sterk vekst i både LOs og NHOs medlemstall i år.

På Børsens forside har saken tittelen «Corona-vinnerne», men på Dagbladets front har avisen valgt en annen vinkling med tittelen «Voldsom corona-vekst», med et bilde av Oslo by. 

Det ble også tittelen på nyhetsbrevet avisen sendte ut fredag morgen. 

 

Dagbladet valgte helt annet bilde og tekst på front og i nyhetsbrev, enn på saken om NHO og LO i Børsen. Det skaper reaksjoner. Foto: Skjermdump

– Pisser i buksa

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen reagerer kraftig på overskriften og bildebruken, og postet fredag et hjertesukk på sin Facebook-side. 

Til Medier24 sier Nygård-Hansen at Dagbladet setter bransjerekord i sin iver etter klikk med tittelen.

– Når de legger ut dette pisser de i buksa, rett og slett. Det føles varmt og godt en stund, men det er jo ikke bærekraftig. Og det er dårlig gjort ovenfor journalistene, sier han.

Han forteller at han så tittelen etter at han på morgenkvisten hadde hørt at det var nedgang i korona-tallene i Norge, men en drastisk økning i USA.

– Da jeg så tittelen og bildet i nyhetsbrevet, trodde jeg jo med en gang at noe hadde snudd, og at Oslo hadde økning igjen. Men dette er jo egentlig en positiv sak. Og med det dystre bildet av Oslo og den tittelen blir det så voldsomt gjennomsiktig. Det blir så tydelig at de bare er ute etter klikk, sier han.

 

Gjør bransjen en bjørnetjeneste

Nygård-Hansen mener tittelen er på grensen til å være «fake news».

– Dette minner om 2016-tiden, da alt handlet om å få virale saker. Nå som Trump og Covid har ført til en større betalingsvilje for gode nyheter, bør dette gjenspeiles i desken.

Han mener avisen gjør bransjen en bjørnetjeneste.

Hans-Petter Nygård-Hansen, kommunikasjonsrådgiver.

– Bak Dagbladet sitter det flere fantastiske journalister, som blant annet Marie Simonsen. Men Simonsen klarer ikke å bære Dagbladet alene. Desken gjør jo en enorm innsats for å ødelegge avisen og det gode arbeidet journalistene gjør.

Han forteller at tittelen for han ble siste dråpen.

–  Nå har jeg meldt meg av nyhetsbrevet deres, dette gidder jeg rett og slett ikke. 

 

– Ikke direkte feil

Utviklingsredaktør i Dagbladet, Martine Lunder Brenne er forlagt kritikken fra Nygård-Hansen.

Hun har ikke anledning til snakke på telefon, men svarer på e-post.

– Frontvinklingen på Børsens sak om at NHO har opplevd en massiv vekst i medlemmer under pandemien er ikke direkte feil. Men Nygård-Hansen har et poeng i at den kan misoppfattes, og  derfor endret vi også vinkling til «Full jubel over medlemsvekst» etter at saken hadde ligget ute en stund i morgentimene, som vi mener er en enda bedre tittel, skriver hun og legger til:  

– Når det gjelder den generelle kritikken av desken, så er den vår spydspiss når vi skal være først og best på breaking news, og der mener vi desken i Dagbladet gjør en aldeles fremragende jobb. I Dagbladet jobber dessuten desken tett sammen med og på lag med journalistene, noe som nok er ganske vanlig i et mediehus anno 2020, og en forutsetning for at vi skal være først med siste nytt til enhver tid.

Powered by Labrador CMS