Tindersvindleren, gameren Mats, Christine Koht og alkoholisme – dette var riksmedienes mest leste artikler i 2019

Både NRK, TV 2 og VG har nettsaker med sidevisninger i millionklassen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 har spurt de fem største mediehusene i Norge - NRK, TV 2, VG, Dagbladet og Aftenposten - om hvilke nettsaker som var best lest i løpet av 2019. 

I tillegg har vi spurt om de ser noen fellestrekk ved sine best leste saker, samt hvordan de jobber for å dyrke frem klikkvinnere.

NRK: 

– Hva er deres mest leste sak i år, uansett sjanger?

– Vi har mange saker som med store tall i år, men den tragiske nyheten om Ari Behns død ble vår mest leste sak i 2019. Den har over 1,27 mill. sidevisninger, forteller fungerende forsideredaktør, Magne Hansen, til Medier24.

– Før jula var det saken om gameren Mads som var mest lest, med over 1,1 mill. sidevisninger. Det er bare å kopiere inn tittel og ingress, så skjønner man hvorfor dette var en sak som traff hjertet til så mange: «Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans. Robert og Trude sørget over sønnens ensomme liv i rullestolen. Men da Mats døde, tente venner over hele Europa lys for ham.»

Nyheten om Ari Behns død var den mest leste nettsaken hos NRK i 2019.

– Veldig mange ble rørt etter å ha lest saken. De positive tilbakemeldingene rant inn til redaksjonen, og da blant annet fordi mange opplevde at det ble skrevet så godt og annerledes om gaming. Dette er en sak som har betydd mye for mange, og det gjelder ikke bare i Norge. Saken ble oversatt til svensk, dansk, finsk, spansk, portugisisk og engelsk. Jeg har ikke oppdaterte tall fra utlandet, men før sommeren lå den godt over fire millioner sidevisninger totalt. Dette viser at universelle, gode historier som dette ikke har noen grenser. Og det gjelder ikke bare for NRK. Se på saken om Tinder-svindleren til VG for eksempel. Det må være lov å si at det lages mye bra journalistikk i Norge for tida.

– Er det noen fellestrekk for deres mest leste saker?

Historien om gameren Mats var NRKs nest mest leste nettsak i 2019.

– Det er et vidt spekter på topplista vår, men oppdatering og fordypning er to store overskrifter. Folk kom til oss i 2019 blant annet fordi var gode på valget, der vi satte rekorder for daglig trafikk, men også hendelser som «Viking Sky» og «KNM Ingstad». I tillegg besøkte de oss for de lengre sakene våre. Planlagte, gode satsinger fra NRK setter spor. Det gjelder både nevnte sak om Mads, men også den prisvinnende Jakten på klimaendringene og flere andre. Dette er saker som er jobba knallhardt med, og da er det utrolig fint å se at de når ut og blir godt mottatt av leserne våre.

– Hvordan jobber dere for at sakene deres skal bli mest mulig lest?

– For det første jobbes det veldig mye med evaluering i forkant, underveis og etterpå. Det er viktig for oss å lære hva som fungerer, og ikke minst hva som ikke gjør det. Det jobbes mye med språk, bilder og video, blant annet,

– Dernest bruker vi mye tid på å finne ut hva som er riktig publisering. NRK har mye innhold, og da gjelder det å treffe med riktig innhold til riktig tidspunkt.

– I dette arbeidet er forsida alfa omega, der vi veksler mellom en rekke bilder og innganger for å vekke interesse for saker, uten å la det gå på bekostning av quick exit for eksempel. Det jobbes også godt mot sosiale medier for å drive trafikk tilbake til moderskipet.

TV 2:

Forsideredaktør Magne Hansen i NRK.

– Hva er deres mest leste sak i år – uansett sjanger? 

– Vår mest leste sak på TV2.no i år er denne: Kjæresten oppdaget Heidis (32) hemmelighet – forlot henne på dagen. Den har 1 745 601 sidevisninger, forteller desksjef Ida Falch Olsen til Medier24.

– Jeg tror dette handler om at det er et tema som svært mange kan relatere seg til på en eller annen måte. Det er nok litt uvant at en kvinne i hennes alder åpner om et alkoholproblem på den måten, samtidig som vinkelen åpenbart vekker nysgjerrighet.

– En annen stor suksess på TV2.no har vært babyen i container-historien til Åsted Norge, med tilhørende saker delt opp i ni kapitler på nett.  Disse har til sammen generert 2 256 882 sidevisninger. Alle disse tallene er hentet fra Google Analytics.

 

 – Er det noen fellestrekk for deres mest leste saker?

 – Nei, en liten gjennomgang viser at både sport, nyhet og underholdning er representert. Noen av sakene er mer typiske viralsaker fra utlandet, mens andre saker er knyttet til store snakkiser fra her hjemme, blant annet når sjaman Durek kom inn i offentligheten eller når butikkene gikk tomme for Gastromat. 

– Hvordan jobber dere for at sakene deres skal bli mest mulig lest?

– Det handler jo ganske enkelt om å finne de beste inngangene gjennom tittel og bilder. Vi jobber fram vinkler som trekker folk inn, men som ikke drar det så langt at leserne føler seg lurt. Derfor følger vi alltid tett med på såkalt quick exit og fullføringsgrad. Større satsninger eller saker får gjerne lengre levetid på front, og vinkles om for å få fram flere nyhetspoenger. Ved siden av dette jobber vi med å spre sakene våre på flere plattformer. Det kan være gjennom sosiale medier, gjennom webteaser i lineære sendinger eller gjennom pusher i app.

VG:

Desksjef Ida Falch Olsen i TV 2

– Hva er deres mest leste sak i år – uansett sjanger? 

– Nyheten om Ari Behns bortgang er årets best leste, med 2,82 millioner sidevisninger, forteller VGs utviklingsredaktør, Øyvind Brenne, til Medier24.

– Så følger historien om Tindersvindleren. Inkludert den internasjonale oversettelsen har denne blitt lest over to millioner ganger. I tillegg var det stor interesse rundt oppfølgersakene.

– For oss er det svært gledelig at akkurat denne saken slo så godt an blant leserne, all den tid det var en ekstraordinært god egensak presentert på en fantastisk måte.

– I tillegg har vi hatt enorm trafikk på store spesialer som journalistikken vår rundt Lørenskog-forsvinningen, og i direktestudioene våre, spesielt rundt ski-VM.

 

– Best på lesertid av alt vi har gjort i år er den egenutviklede historien om hva som skjedde med Odin fra VG+ forrige helg. Her er lesertiden over sju minutter og 44 sekunder i snitt. Det er et ellevilt tall når vi vet at den hadde over 100.000 sidevisninger. 

– Generelt er det pluss-sakene våre som har lengst lesetid, noe som er gledelig med tanke på at abonnentene får lesestoff de er villige til å bruke sin dyrebare tid på.

– Også har vi et par rå eksempler på gode saker som både treffer et stort, åpent publikum, og samtidig har lang lesetid.

Det er som å bli begravet i egen kropp har over 400.000 sidevisninger og lesetid på nesten sju minutter. Saken om donorstriden er lest 36.000 timer.

– Er det noen fellestrekk for deres mest leste saker?

– Det er et klart mønster: Store nyhetshendelser nasjonalt eller internasjonalt preger våre interne lister over mest sidevisninger. Saken om Halvard Hanevolds død er årets mest leste i denne kategorien, fulgt av Viking Sky-ulykken og siktelsen i Wara-saken. Deretter kommer nyheten om bruddet mellom Gunhild og Petter Stordalen, brannen i Notre-Dame og tragedien på Sri Lanka hvor flere hundre mennesker mistet livet.

– Alle disse sakene er lest over én million ganger. Det forteller at folk kommer til VG for å oppdatere seg på nyheter.

– Hvordan jobber dere for at sakene deres skal bli mest mulig lest?

– VGs hovedambisjon er å være folkets førstevalg som nyhetsdestinasjon, og da ligger det å være først og best dypt inne i ryggmargen vår. Ellers ønsker vi å tilby brukerne innhold de er opptatt av - og levere en miks av nyheter, sport, underholdning - samt undersøkende journalistikk. 

– I tillegg til dette er det viktig for VG å være en datadrevet redaksjon. Vi bruker analyse, og ønsker å teste og justere innholdet mest mulig slik at det best treffer seere og lesere.

Dagbladet:

Øyvind Brenne i VG

– Hva er deres mest leste sak i år – uansett sjanger? 

 – Dagbladet har til nå i år vel 40 prosent økning i sidevisninger på mobil, sammenlignet mot i fjor. Det er vi svært fornøyde med. Det viser at vi har levert mange saker i år som det har vært stor interesse for. Vi har flere saker som har over 700 000 sidevisninger. Den mest leste til nå– både i tid brukt og sidevisninger – er en sak fra vårt graveprosjekt om fluorbruk i langrenn Saken har 803 000 sidevisninger og har totalt lesetid på 96 000 timer – altså nesten 11 år, sier nyhetsredaktør i Dagbladet, Frode Hansen, til Medier24. 

 – Graveprosjektet «Glidens pris», der vi har hatt flere avslørende saker om bruk av fluor i langrenn, har nå totalt 3,2 millioner sidevisninger. Blant annet har teamet avslørt at vanlige skifedre har opp mot 19 ganger høyere fluorverdi i blodet enn normalbefolkningen. Da styret i det internasjonale skiforbundet (FIS) i slutten av november vedtok forbud mot fluor, takket Vegard Ulvang Dagbladet for å ha reist saken.

 

– Er det noen fellestrekk for deres mest leste saker?

 –Det er stor spennvidde blant årets ti mest leste saker til nå. Foruten fluor i langrenn, finner vi blant annet saker om Phillip Manshaus, prinsesse Martha Louise og Durek Verret, turistdiskusjonen i sommer og Petter Stordalen.  I tillegg er det sport-, nyhet- og kjendissaker på lista. 

– Hvordan jobber dere for at sakene deres skal bli mest mulig lest?

– Dagbladet jobber knallhardt med å nå ut til flere og flere nordmenn. Vi jobber kontinuerlig med en rekke tiltak, som for eksempel fronten, sosiale medier og andre redaksjonelle og tekniske grep.

Aftenposten:

Nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet.

– Hva er deres mest leste sak i år – uansett sjanger? 

– Den mest leste enkeltsaken for abonnenter var saken «Christine Kohts nye ansikt». Totalt  - for abonnenter og ikke-abonnenter - var det denne mest lest i år: 1. plass i konkurranse: «Du nevnte aldri at jeg kom til å sitte fast i tunnelen, mamma», forteller nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen til Medier24. 

– Er det noen fellestrekk for deres mest leste saker?

Dette var den mest leste nettsaken hos Aftenposten i 2019.

– Vi ser noen tydelige tendenser når vi ser på de mest leste sakene i år. Når det gjelder enkeltsaker så ser vi at saker som omhandler menneskeskjebner, slik som saken om Christine Koht og intervjuet av Rune Gerhardsen, er svært populære blant våre lesere. I tillegg er flere av de mest leste enkeltsakene resultatet av undersøkende og gravende journalistikk, slik som saken om vold blant unge .

– Ved siden av enkeltsakene ser vi at livestudio-tjenestene vi tilbyr leserne i forbindelse med større hendelser gjør det svært godt og samlet sett topper listene for både abonnenter og ikke-abonnenter. I 2019 har spesielt tjenestene i forbindelse med kommunal- og fylkestingsvalget vært veldig populære. Der hadde vi et livestudio som kontinuerlig oppdaterte leserne etter hvert som kvelden utartet seg, og en resultattjeneste der man kunne sjekke resultatet for alle landets kommuner og valgkretser.

– I tillegg har direktebloggene om utviklingen i Syria, om brexit og ski-VM vært svært populære blant leserne.

Nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen i Aftenposten.
Powered by Labrador CMS