TV2.no-sjef Ida Falch-Olsen og utviklingsredaktør i Dagbladet, Martine Lunder Brenne.Foto: Kaja Kirkerud/Torill Henriksen
TV 2 og Dagbladet øker etter nyttår - ser Trump-effekt og Facebook-trafikk
TV 2 og Dagbladet ser en økning i Facebook-trafikk. Samtidig trekker de fram et usedvanlig heftig nyhetsbilde med blant annet Trump og storpolitikk som driver lesere.
Dagbladet og TV 2 har opplevd en økning i trafikk siden nyttår, mens VG og NRK holder seg stabile.
Økningen tilskrives delvis et heftig nyhetsbilde med Trump og internasjonal politikk, samt en viss økning i trafikk fra Facebook.
VG er fortsatt Norges største avis med klar margin.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
VG er fortsatt Norges største avis, men etter nyttår ser både Dagbladet og TV 2 en vekst i trafikken, mens både VG og NRK ligger på det jevne.
Både TV 2 og Dagbladet forteller til Medier24 at årsaken til økning i trafikk og brukere er sammensatte.
– Facebook har åpenbart åpnet noe mer opp, etter nærmest å ha ligget brakk i en lang periode. Dette vet vi jo at er svært volatilt, forteller utviklingsredaktør i Dagbladet, Martine Lunder Brenne.
Artikkelen fortsetter under grafikken.
TV2.no-sjef Ida Falch-Olsen forteller også at de ser en økning i trafikken fra Facebook, men at de fortsatt er et godt stykke unna toppnivået fra tidligere år.
Hun understreker dog at å dele på Facebook er ikke noe de bruker mye ressurser på.
– Vi har en stor følgerbase der, så det er noe vi utnytter så lenge det fungerer, men den viktigste jobben er å bygge direktetrafikk, forklarer Falch-Olsen.
Hun tror mye av grunnen til trafikkøkningen ellers er et usedvanlig heftig nyhetsbilde både i inn- og utland.
– Det er et bredt spekter fra storpolitikk til det helt nære i hverdagen til folk. Men om man skal peke på noen stolper som skiller seg ut, så er både Trump og regjeringskrisen blant disse, forteller hun, og fortsetter:
– Vi merker også godt at vi har mange populære programmer som ruller, og den digitale redaksjonelle dekningen som følger med. Det er alt fra Farmen Kjendis til Norge bak fasaden med «Dødsenglene».
Trump-effekt
Hos Dagbladet er særlig utenriksinnhold med på å løfte trafikken, opplyser Lunder Brenne, og peker særlig på USA.
– Trump-effekten er ikke ukjent for Dagbladet - vi har sett den før, og vi ser den nå. Leserne våre kan ikke få nok av nyheter fra USA og viser også stor interesse for Europa og særlig Ukraina. Det gjør vi alt vi kan for å gi dem, i tillegg til den elleville underholdningen man alltid skal få på Dagbladet, sier hun.
TV 2.no-sjefen ser det samme.
– På innsettelsesdagen var det som om leserne for alvor koblet seg på USA igjen, og effekten har vedvart siden. Så det er absolutt stor appetitt på å forstå det som nå skjer der nå, og hvilke konsekvenser det kan få. Og leserne vet at det er noe TV2.no leverer på, sier hun.
Størst med klar margin
Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, forteller at de opplever stor tilstrømming til VG, spesielt på dager med store nyhetshendelser, og at de er fornøyde med dekningen som er levert.
– VGs mål er å være primærdestinasjon for nyheter, og vi er godt fornøyd med trafikkutviklingen der vi følger klart mest med: På mobil forside, forteller han.
Mobil forside - nettlesere uke 5
VG: 1.522.734
NRK: 620.258
Dagbladet: 516.273
TV 2: 272.431
Interessen for Trump er god også hos VG, men aller størst interesse så langt i år har vært snøkaoset i januar.
– Ellers har Jens Stoltenbergs comeback selvsagt engasjert godt, og den eminente saken med detaljer om samtalene mellom finansministeren og Jonas Gahr Støre har 1,9 millioner sidevisninger. Det er spesielt gledelig at vår unike journalistikk, som intervjuet hjemme hos Durek og Märtha og vår spesial med bildedokumentasjonen fra Gaza, ligger helt i toppen på best lest-listen, kommenterer Brenne.
Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VGFoto: Torill Henriksen
VGs tilnærming til tech-gigantene er ifølge Brenne å være så uavhengig som mulig, og heller bygge langsiktige nyhetsvaner der brukere kommer til VG for å bli oppdatert.
– For VG har det ikke noen positiv effekt på eksterntrafikken i år. Og VG har i en årrekke hatt en liten del av totaltrafikken fra eksterne plattformer. Vi bruker disse flatene primært for å bygge langsiktig merkevare og kjennskap hos målgrupper vi når mindre på vg.no, forklarer han, og fortsetter:
– Samtidig er vi selvsagt alltid interesserte i at flest mulig skal konsumere VGs gode journalistikk, så vi vil fremover kontinuerlig jobbe for å få god spredning hos tredjeparter på journalistikk vi uansett lager.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no