(Cafe Månefisken/Oslo): Årets beste medie-band i hovedstaden er Døgnåpent.
Det ble klart da Norsk Journalistlag Oslo kåret hovedstadens beste medie-band under Mediefestivalen 2023.
Vinneren av konkurransen ble kåret gjennom en desibel-måler som målte applausen etter bandene hadde opptrådt.
Her stakk Døgnåpent, som er en miks av Dagbladet og VG journalister, av med pokalen.
Blant bandene som skal på scenen er Klassekampens husband, Stay Klassy, NTBs El Dorado og Døgnåpent som er en miks av Dagbladet og VG.
NRK stiller med Brennpønk.
For ordens skyld: Journalistene Endre Simonsen og Kristine Sterud har ingen erfaring med musikkanmeldelser. Men til glede for Medier24s leser gir vi det et hederlig forsøk.
Disse skal på scenen i kveld:
Egmont-koret
Starter med en cover av Coldplay. That was when I ruled the world, synger de fra scenen. Om de ruler i publikum er mer usikkert.
Selv med harmoniske toner bærer det litt preg av å få den utakknemlige jobben med å varme opp publikum.
Mot slutten av første sang er det klapping, men vil dette holde helt til mål?
Intensiteten skurer seg opp når Britney Spears Stronger runger over høyttaleranlegget. De vil så inderlig, men bommer når de skal treffe.
Terningkast: 3
Brennpønk (NRK)
Brennpønk er ikke så punkete som man skulle ønske. Dette minner mer om visesanger og klassiske poplåter.
Med cover av Første Kjærlighet, kjører de på med egen medie-vinkel. "Min første PFU" skaper både latter, klapp og allsang hos publikum. Det lover godt om man skal slå ut på en desibel-skala.
Som avslutning er de godt i gang med coveret av I Wanna do bad things to you. Men hva skjer?!
– Nå spiller vi litt forskjellige toner her, sier den svært så lite overraskede vokalisten til Brennpønk.
Her har de misforstått hverandre og må begynne på nytt. Likevel får de god applaus når de er ferdige.
Terningkast: Vi gir dem terningkast 5, mye på grunn av navnet.
Stay Klassy (Klassekampen):
Her snakker vi! De åpner med Dropkick Murphys I'm shipping up to Boston og tar lite hensyn til naboene.
De har til og med banjo, say no more! Klassekampens eget husband starter sterkt med en shanty, og når vokalist Pål Hellesnes møter mikrofonen med sin rockestemme, så svinger det i publikum! Dette kan være kveldens vinner vi nettopp har hørt.
Dette er imponerende når kilder tett på bandet sier at de kun har øvd tre timer før de gikk på. Til gjengjeld høres det ut som de har øvd ganske mye.
De avslutter igjen sterkt, hvor både gitarsoloer og trommearbeidet kommer til å gi den gjengse radiojournalist hørselsproblemer. Men det rocker!
Terningkast: Siden vi ga det forrige bandet 5 og dette definitivt topper må vi gi dem en soleklar 6. Men hva gjør vi om det neste bandet er enda bedre?
Dagbandet (Dagbladet)
Dagbandet kliner til – bokstavelig talt, når de inntar scenen på Månefisken. Fortsetter der Stay Klassy slapp med solid rock. Dagbandet leverer på både vokal og gitar. Har Stay Klassy fått konkurranse?
Dagbladets Ralf Lofstad stiller i kilt, og briljerer på gitaren. Han gjør et fancy move med armen som Medier24 ikke vet hva heter, men fy søren, det ser kult ut. Her er det rock, rock, rock og de på første rad ser ut til å kose seg like mye som de på scenen.
Du er vill, vakker og våt, synger de fra scenen, og det er nesten publikum også.
Den kontroversielle Dagbladet-anmelderen Anders Grønneberg stiller også opp for Dagbandet. Grønneberg har en fortid som bassist i CC Cowboys.
Men blir det også nesten i overkant? Leva livet er jo et godt sjakktrekk, men blir trønderrock kanskje også for billig? Her kunne de briljert med noe bedre.
Dessuten får Dagbandet hele fire sanger å smiske med publikum på. De har holdt på så lenge at de nå har tatt av seg skjortene. Joda, de er gode, men er det ikke urettferdig mot Egmontkoret som bare fikk to?
Nå er Dagbandet oppe i seks sanger. Nivået er fortsatt høyt, men publikum minker. Har de siktet for høyt?
Terningkast: Publikum på første rad gir dem 6. Naboene gir dem 0. Vi gir dem 5.
Døgnåpent (Dagbladet/VG)
Døgnåpent består av Ådne Husby Sandnes (tidligere Dagbladet, nå VG), Øistein Norum Monsen (Dagbladet) og Jesper Nordahl Finsveen (Dagbladet).
Døgnåpent har allsang allerede før de har begynt å spille. Her er fanskaren stor!
Med rytmiske trommer og fengende riff går de i gang."Hey, hvordan går det med deg?!" ropes det fra scenen og svares fra publikum i samme tonelag.
Døgnåpent er femte band ut. Det må nevnes at alkohol-nivået har økt på den gjengse publikummer siden Egmont-koret gikk på scenen. Men man skal likevel ikke ta bort engasjementet fra gjengen som spiller.
En BH havner på scenen, og de erklærer seg selv til kveldens vinner. "Medier24 – say no more", sier de.
Vi er egentlig ganske enige.
«Nanananana», runger fra både vokalist og publikum. Men hvem får pokalen om Døgnåpent vinner: Dagbladet eller VG?
De smisker med publikum, både med velkjente slagere, punktlig samspill og ikke minst T-skjorter de kaster ut til publikum. Vi vurderer om sistnevnte er juks, men de sier det er restlager med små størrelser, så vi velger å tilgi.
På et tidspunkt stagediver gitarist, Ådne Husby Sandnes, ned i publikum. Og hva er vel ikke mer stemning enn en krimjournalist som løftes av kolleger opp på scenen igjen?
Terningkast: Vi skjønner at vi ikke har noen fremtid som musikkanmeldere, så slenger på en 6 her også!
El Dorado (NTB)
NTB-bandet sier de spiller filmmusikk, og starter med å skape et stemningsfullt lydbilde som fører publikum rett inn på prærien. Hva de skal med hai-hodet har vi ennå ikke fått svar på.
Annerledes enn sine forgjengere, men dette kan vi like!
El Dorado hopper fra Clint Eastwood og The Good, The Bad and The Ugly, til tonene fra James Bond og John Barry. Det begynner å fylle seg opp igjen blant publikum.
Dette er musikalsk solid hvor det ene flyter over i det andre (tror vi da, vi er jo ikke musikkanmeldere sånn egentlig). Når det blir litt mer up-beat følger publikum også med.
Det er ingen tvil om det er en solid kjerne blant publikum som virkelig verdsetter musikken som El Dorado serverer.
Terningkast: Solid opptreden. Men sammenlignet med innsatsen til de andre bandene lander El Dorado på en sterk 4.