Nye målinger:

TV 2 større enn Dagbladet på mobil: – Nå skal vi plage VG

– De kommer ikke til å klare det, svarer sjefredaktør Gard Steiro i VG. – Det blir spennende, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den siste «Forbruker og Media»-målingen til Kantar viser at for første gang har TV2.no passert Dagbladet på mobil.

VG ligger så milevis langt foran alle andre at den virkelige konkurransen foregår om andreplassen. Og den nye posisjonen til TV 2 på mobil får toppsjefen til å smile.

– Er det noe vi i TV 2 trives i, så er det utfordrerrollen, for det ligger i vårt DNA. Derfor er det moro å se at vi lykkes med vår digitale satsing. Og det har en egenverdi for oss å plage VG på mobil. De har en utrolig standing i Norge, men målsettingen vår framover er å fortsette å plage de i toppen, sier sjefredaktør og adm. dir Olav T. Sandnes i TV 2 til Medier24.

– Lager glimrende journalistikk

Kantar TNS Forbruker & Media i januar.

Kantar-undersøkelsen det vises til kom nå i januar og viser tall tilbake til november – da tall for digitale titler rapporteres med to måneders forsinkelse i forhold til innsamlingsmåned.

TV2.no-sjef Derek André Bjølgerud og hans team får skryt av Sandnes, noe førstnevnte gleder seg spesielt over.

– Det er veldig motiverende for oss å se at den harde jobbingen gir resultater. Det er god gass i gruppa nå og grei bensin. Høy oktan og ikke noe skvip, ler Bjølgerud.

TV 2 har gjort flere nyansettelser på nett og satser som aldri før. Kanalen har tidligere hatt utfordringer med å «omskolere» journalister til å jobbe på alle flatene, men nå ser ting helt annerledes ut, mener TV2.no-sjefen.

– Vi har supererfarne reportere med et vanvittig kildenettverk som gønner på og lager glimrende journalistikk, enten der er på levende bilder eller tekst.

Sjefredaktør Gard Steiro i VG.

– Hva er budskapet til Gard Steiro og Alexandra Beverfjord, Sandnes?

– De kommer til å merke oss. Vi lever i en konkurransesituasjon alle sammen. I likhet med Dagbladet og VG så jobber vi hardt for å være relevante, ha en bred dekning og lage innhold som folk bryr seg om. 

Sjefredaktør Gard Steiro i VG sier til Medier24 at han ønsker TV 2 lykke til.

– Jeg ønsker alle konkurranse velkommen, for det bidrar til at det norske folk får et bredere medietilbud. Konkurranse er sunt og bra og jeg ønsker TV 2 velkommen.

– Nå var du veldig grei?

– De kommer ikke til å klare det. Men vi kan ønske dem lykke til, ler han.

Bytter plass

Sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet sier at nyhetskampen er for de en inspirerende konkurranse.

– Dagbladet og TV2 har flere ganger tidligere bytter plass på topplista. Målingen Olav T. Sandnes viser til her er en ny type panelbasert måling, og tallene er fra november 2018. Vi er for egen del svært fornøyd med den mobilveksten Dagbladet har nå i 2019, skriver hun i en e-post og fortsetter:

Sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.

– Fem av de siste ti dagene har Dagbladet og DinSide til sammen hatt over en million daglige unike brukere. Vi har også rustet kraftig opp på web-TV. De siste fire månedene har vi doblet antall visninger på TV. I de to siste ukene har vi satt tre dagsrekorder på TV. Så det blir en spennende nyhetskamp i år mellom de store mediehusene framover om å være best på breaking news på mobil.

Beverfjord mener at oppskriften framover, blant annet for å vinne nyhetskampen, blir å satse på undersøkende journalistikk og ta posisjoner med viktige avsløringer.

Den siste tiden har avisa hatt avsløringer om alt fra barnevernet, spionsaken «kodenavn Igor», avsløringer om konkursgjengangere og avsløringer om Omsorgsbygg. De siste månedene har Dagbladet avslørt alvorlige forhold på utenlandske båter som har vært i Norge for å fiske snøkrabbe.

– Vi definerer gravejournalistikk som kjernen i vårt samfunnsoppdrag, og kommer til å fortsette vår kraftige satsing på dette feltet inn i 2019.

Powered by Labrador CMS