Disse fire spiller spill på Youtube for Dagbladet: Christopher Robin Omdal, Emilie Marty Bye, Bianca Nustad, Henrik Moe Wæhre. Foto: Marie Røssland/Dagbladet

Disse fire har gamet på Dagbladets nye YouTube-kanal den siste måneden. På tide å ta spill mer på alvor, mener kulturredaktør

- Vi er veldig fornøyde hittil, sier Sigrid Hvidsten om den nye satsingen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagbladet har den siste måneden hatt egen YouTube-kanal for gaming: Dagbladet Spill.

Målet er å nå flere unge, og gjøre Dagbladet mer kjent blant grupper som ikke nødvendigvis har stor lojalitet til Dagbladet fra før. 

- Vi er veldig fornøyde hittil. Det går jevnt og trutt oppover og framover. Vi har nå 1100 abonnenter på kanalen vår, og det er vi veldig fornøyde med, sier kulturredaktør  i Dagbladet Sigrid Hvidsten til Medier24. 

Ansatte fire «gamere» i vinter

I vinter ansatte Dagbladet spillerne Christopher Robin Omdahl (26), Emilie Marty Bye (17), Henrik Moe Wæhre (17) og Bianca Nustad (21) for å lage innhold til YouTube-kanalen. 

Sigrid Hvidsten, kulturredaktør i Dagbladet. Foto: J. Hvistendahl

Hvidsten sier det har gått fint å ansette gamere, og ikke journalister. 

- Dette er en annen type måte å drive journalistikk på, og hittil har det fungert veldig bra, sier hun. 

Hun sier at de i oppstarten har brukt mye tid på å finne ut hvordan kanalen skal fungere, hva slags innhold de skal lage - og hvordan man kan lære av egne feil. 

- Vi lærer noe nytt hver dag. Den første måneden har vi jobbet med å finne formen, finne ut hvordan vi skal lage videoene og presentere dem på YouTube og ikke minst hvordan vi skal bruke dem på DB.no. 

- Vi vil drive gravejournalsitikk på spillbransjen

Hvidsten er svært fornøyd med å ha fått på plass en satsning på spill hos Dagbladet, selv om det er for tidlig å konkludere med hvorvidt det blir en suksess. 

- Spill er et underrapportert område av norsk kulturliv, som lenge har blitt mer eller mindre uglesett som kulturuttrykk. Mange tenker at det er en «gutteromsaktivitet», men det er ikke bare det. 86 prosent av unge mellom 9 og 16 oppgir at de spiller, sier hun.  

Hun synes det er rart at ikke flere har valgt å satse på denne typen spilljournalsitikk tidligere. 

- Det er rart at man ikke har tenkt på det som en seriøs kulturkategori tidligere. Det er lenge siden spilløkonomien gikk forbi for eksempel musikkindustrien. Dette er en kulturkategori vi må ta mer på alvor. De store spillene er jo store kunstopplevelser. Derfor er det tilfredsstillende å kunne inkorporere spill i Dagbladet sin kulturjournalistikk igjen. 

Hva fremtiden vil bringe vet ingen, men hun håper at de kan få til mer tradisjonell journalistikk også i dette formatet. 

- Vi vil gjerne drive med gravejournalistikk på spillbransjen. Det er for lite av det på kulturfeltet generelt, og jeg tror ingen i Norge driver med gravejournalistikk på spillbransjen, sier hun. 

- Målet er å bygge merkevarebevissthet blant unge

Hvidsten forteller at målet med prosjektet er å bygge merkevare, særlig blant unge gutter, men også blant alle som er glade i spill. 

Målet vårt er å bygge merkevarebevissthet blant unge menn i Norge, og å bygge opp en kanal som er en stor aktør på spillfronten i Norge. Det er noe som tar tid, sier Hvidsten. 

De er allerede godt på vei, selv om Hvidsten understreker at det er for tidlig å konkludere med noe. Hun forteller også at de så langt har rundt 90 prosent mannlige brukere på kanalen, selv om de på ingen måte ønsker å nå bare guttene. 

-Vi vet at det er flest gutter som er interessert i dette stoffet. Samtidig finnes det utrolig mange kule spillende jenter der ute, og vi diskriminerer på ingen måte. Vi ønsker å nå alle som er interessert i spill og gaming, sier hun. 

For å få til det er Hvidsten også opptatt av at de må møte spillerne på deres premisser. 

- Det vi ønsket å gjøre var å møte spillerne og gamene på deres premisser, ved å lage videoinnhold som engasjerer. 

For tidlig å si hvordan det påvirker trafikken til db.no

De lager både innhold som likner på klassisk spilljournalistikk, med terningkast og spillanmeldelser, men i oppstartsfasen lager de også innhold som ikke nødvendigvis havner på forsiden av dagbladet.no. 

- Dagbladet.no er en nyhetsinstitusjon på en helt annen måte enn YouTube-kanalen vår, og det er den mer kommersielle spilljournalistikken som havner på db.no, ikke nødvendigvis «Her er fem indie-spill du burde prøve», sier hun. 

Nå det kommer til trafikken til kanalen, kommer rundt halvparten fra forsiden av dagbladet.no og halvparten fra folk som finner kanalen gjennom YouTube. Det er imidlertid for tidlig å si noe om hvordan dette påvirker trafikken til db.no. 

- Vi har ikke gjort ferdig noen analyser på dette enda, sier hun. 

Redaksjonen opplever også at mange ønsker å spille sammen med gamerne deres - for eksempel på et Fortnite-lag  - eller engasjere seg i ett konkret spill. 

- Vi har for eksempel en FIFA-serie, hvor det kommer forslag i kommentarfeltene på hvilke spillere Henrik (Moe Wæhre, som spiller for Dagbladet, red.anm.) skal kjøpe. Det gir en helt ny form for brukerinvolvering, sier hun. 

Hvorvidt prosjektet videreføres eller gjøres permanent er det for tidlig å konkludere med. 

- Vi evaluerer fortløpende hvordan det går, så tar vi et år av gangen. Enn så lenge er det bare innmari gøy, sier Hvidsten. 

Powered by Labrador CMS