Er det ikke deilig når mediene gir deg en karikatur som bekrefter fordommene dine, sprø Milos Rados.

Debatt

Den fordomsfulle «kunnskaps­testen» av reality­deltakere

«I 2019 kan du ikke lage TV hvor du gjør narr av noens hudfarge, kjønn eller seksuelle legning, men når det kommer til ting vi i middelklassen ser på som «harry» – da er det fritt frem for å latterliggjøre», skriver Milos Rados.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • MILOS RADOS, kommunikasjonsrådgiver og arbeiderpartipolitiker

Er det ikke deilig når mediene gir deg en karikatur som bekrefter fordommene dine? Om det finnes noe sånn som «klasseforakt» i dagens Norge, så kommer det sjeldent så godt til uttrykk som når vi gjør narr av dem som figurerer i reality-TV.

19. september postet Dagbladet et klipp fra Nordic Entertainment Group (NENT) sin nye nettserie «Norges smarteste realitydeltaker» under overskriften «- Kan ingenting».

Slik så det ut.

Her kjørte de en såkalt «kunnskapstest» av to realitydeltakere. Poenget med klippet var ifølge programlederen «å endelig finne ut av hvem Norges smarteste realitydeltaker er». Det egentlige målet må ha vært å drite ut de to jentene for hvor lite de kan.

Underholdningsverdien ligger i å karikere reality-kjendisene Melina Johnsen og Iselin Michelsen som dumme. Jeg kan se humoren i serien, men spørsmålet vi alle bør stille oss er: Hvorfor synes vi nettopp dette konseptet er så underholdende?

Selv bor jeg på Grünerløkka, har en godt betalt jobb og er politisk aktiv. De aller fleste vennene mine har vokst opp i greie middelklassehjem med metervis av bøker i bokhylla. Vi har det ganske greit i bobla vår. Men vi har alltid vært dypt fascinert av programmer som Charterfeber, Ex on The Beach og Paradise Hotel. Disse figurene er jo så ekstremt annerledes enn oss selv. Noen er nesten perverst eksotiske. Men det skal sies, fascinasjonen vår har sjeldent en positiv undertone. Vi har som regel ledd av dem, og ikke med dem.

For noen år siden sendte Charterfeber en familie fra Østfold på tur til Gran Canaria. Det ble gjort et stort poeng ut av at de med seg i bagasjen hadde flere flasker Thousand island-dressing og røyket 15 pakker rullings på en uke. En av døtrene i familien hadde også vært med på «Unge Mødre» året før.

«Storfamilien» som de ble kalt ble fort en snakkis i vennegjengen. Enkelte mente det «bekreftet inntrykket du har om folk fra Østfold». Grunnen til at mange mener dette blir «god tv» er fordi det spiller på en underliggende «klasseforakt». Og den er ofte gjennomgående i reality-TV.

Produsenter og journalister har her et ansvar. Måten deltakerne fremstilles på er det nemlig de som legger rammene for. Det kan virke som om skaperne av reality-TV bestemmer seg for å karikere deltakere som dumme, harry, uutdannet eller «white trash».

Det gir «god tv» til alle oss andre og for aviser som Dagbladet gir spin-off serier som «Norges smarteste realitydeltaker» gode annonseinntekter og klikk. Poenget er at du som serieskaper i 2019 ikke kan lage TV hvor du gjør narr av noens hudfarge, kjønn eller seksuelle legning, men når det kommer til ting vi i middelklassen ser på som «harry» da er det fritt frem for å latterliggjøre.

Den ene reality-deltakeren i Dagbladets serie, Melina Johnsen fortalte i et intervju hos TV2 om oppveksten sin. Den var preget av vold i nære relasjoner og et liv i barnevernet. Det er en tankevekker for de fleste av oss.

For da vi gjorde narr av oppførselen hennes i fjorårets sesong av «Ex on the beach», eller lo av hvor dårlig det sto til med allmennkunnskapen hennes, så var det sjeldent vi ofret oppveksten hennes en tanke. Hvor mange av oss hadde egentlig kommet bedre ut av NENTs «kunnskapstest», om vi hadde hatt samme bakgrunn?

Og ja, deltakerne er voksne mennesker. De har ytringsfrihet og kan si og gjøre hva de vil på TV. Men jeg lurer på om resten av oss, serieskaperne inkludert, er helt bevisst på hva slags holdninger vi er i ferd med å skape. Å gjøre ekte mennesker om til klisjeer eller å portrettere dem som dumme er kanskje god TV, men det er ikke særlig anstendig. Ingen liker å bli gjort til en karikatur.

Og mediene har et ansvar for hvordan vi ser på hverandre. På lang sikt frykter jeg det kan bli sosialt stigmatiserende, at vi bygger fordommer og at det blir større avstand mellom gruppene i samfunnet. Det bør NENT ha i bakhodet neste gang de tenker det er greit å lage underholdning hvor de reduserer mennesker til klisjeer.

Powered by Labrador CMS