Den skandinaviske supporterklubben til Manchester United har et eget medlemsblad – og en nettside med 85 millioner sidevisninger.
United.no og magasinet er dermed en av de største publikasjonene som er medlem i Fagpressen.
Supporterklubben står oppført med 28 ansatte, men reelt er det rundt 10 personer som jobber i Bergen, England, Oslo og Sarpsborg. I redaksjonen er det 3,5 årsverk samt at de bruker frilansere på nettet for å fylle helgeturnusen.
– Da jeg startet her var det rundt 40 millioner sidevisninger. Vi hadde 100 millioner i 2014, men etter noen kutt har vi stabilisert oss på 85 millioner. På en normal dag har vi rundt 40.000 unike brukere, men når det smeller, havner vi fort opp i 75.000.
Det forteller ansvarlig redaktør Dag Langerød (43) i United.
Hadde ikke annonseinntekter
Magasinet har et opplag på rundt 26.000 og gis ut til de rundt 40.000 medlemmene i Skandinavia, men det skrives på norsk.
Til tross for at opplaget har gått kraftig ned de siste årene - ettersom det er blitt valgfritt å få papirversjonen - har den digitale veksten sørget for å holde økonomien på pluss-siden.
– Da jeg startet her hadde vi så og si ingenting av annonseinntekter, men så fikk vi på plass en dyktig salgssjef. Så langt er vi på et sjusifret beløp - og det vokser.
Med andre ord er annonsesvikten i mediebransjen svært lite tydelig her, for det går egentlig omvendt.
– Det er nesten litt sprøtt å tenke på at vi hadde over 40.000 i opplag i 2011, men ingen annonser. Dette er et klart forbedringspotensiale som vi jobber knallhardt med nå, forteller han.
Faktisk har de kanskje hatt to eller tre papirannonser de to siste årene, så inntektene der har vært tilnærmet fraværende. Det er på nett det skjer.
Og det som supporterklubben derimot har er:
40.000 medlemmer som betaler kontingent
10.000 årlige billetter til kamper på Old Trafford (stadionet til klubben).
Nettbutikk der de selger klær og supporteffekter.
Eget reisebyrå.
– Det høres kanskje litt spesielt ut at vi har eget reisebyrå og at vi tjener pengene våre der i stedet for på annonser, men det er med på å sørge for at vi kan lage kvalitetsjournalistikk.
– Ettersom vi kjøper 500 sesongkort av klubben i året, så gir det oss et økonomisk bein å stå på med pakkeløsninger for våre medlemmer. Før hadde vi en avtale med et reisebyrå i Østfold, men så kom vi fram til at vi klarte å gjøre det billigere selv. Reisebyrået er faktisk i et eget selskap, for det var noen tekniske ting som gjorde at det måtte være adskilt.
Redaksjonelt ansvar
Redaktøren sier at mandatet til magasinet, som kommer ut åtte ganger i året, er å spre entusiasme om den britiske fotballklubben.
Men ettersom de er medlem av Fagpressen og følger VVP og redaktørplakaten, er han sitt ansvar bevisst, forteller han.
– Vi er offisiell supporterklubb, men vi er frittstående. Hadde jeg ment at treneren måtte gå eller at eierne ødelegger klubben, hadde vi tatt den kampen. Jeg kan mene at stjernespilleren Wayne Rooney ikke bør spille, så det er ingen kobling mot Manchester United på den måten.
– Samtidig er jeg bevisst på at vi er en supporterklubb som har som mandat å spre United-entusiasme. Hvis jeg skal være kjempenegativ, må jeg spørre om jeg er i rett jobb, konstaterer han.
Redaktøren er opptatt av å fornye og forbedre magasinet helt siden han startet for fem år siden. Derfor bruker de mye tid med profesjonelle designere på å gå gjennom design, bilder, farger og uttrykk.
Nå ser Langerød likevel en klar dreining mot det digitale markedet.
– Vi ser helt klart at vi må satse mer digitalt og det er ingen tvil om at video blir viktigere for oss. Vi kommer aldri til å få sportsrettigheter, men kan løse det på en annen måte. Leserne våre har forventninger om at vi også utvikler oss på denne siden, så det jobber vi med nå.