Bakgrunnen var et debattinnlegg av Marianne Solberg, der det feilaktig ble hevdet at forfatterne Dag Herbjørnsrud og Fartein Horgar har kalt Holberg for en slavehandler.
Det fikk Herbjørnsrud til å hente frem superlativene på sin Facebook-side, der han blant annet skriver at TV 2 «fremstår som et forbilde for norsk presse».
– Styrker sin troverdighet
Den tidligere Aftenposten-journalisten og Ny Tid-redaktøren utdyper overfor Medier24:
– Dette gir håp for de norske mediene. Slike rettelser er med på å heve troverdigheten og tilliten. Hvis alle gjorde som TV 2 så ville mye vært gjort. Ved å rette faktafeil, så styrker TV 2 sin troverdighet - den svekkes ikke, sier Herbjørnsrud.
Og legger til:
– Alle kan gjøre feil, men bare de gode innrømmer det og retter. Både Gandhi og Martin Luther King gjorde sine feil. Da bør også norske medier kunne innrømme sine tabber, sier han.
Herbjørnsrud sier han selv har erfaringer med hvor langt inne det ofte sitter for redaksjoner å innrømme feil.
– Problemet er ikke at man gjør en feil, men at man prøver å skjule det eller nekte for det. Etter mine ti år i Aftenposten, så har jeg litt bakgrunn og erfaring med det, sier han.
–Jeg forstår hvordan redaksjonene tenker. Men retting og beklagelse er altså ikke et tegn på svakhet. Det viser styrke. Det viser at man både har selvtillit, integritet og setter sin egen troverdighet høyt, sier Herbjørnsrud.
TV 2: – Viktig å være transparente
Han trekker spesielt frem TV 2s desksjef Ida Falch-Olsen, som selv tok kontakt med Herbjørnsrud tidligere denne uken.
Falch-Olsen er glad for tilbakemeldingene.
– Vi synes det er hyggelig at de som opplever å bli urettmessig behandlet også opplever at TV 2 rydder opp. Det er også formålet vårt, sier hun til Medier24.
Falch-Olsen forteller at feilretting står høyt på agendaen i TV 2.
– Dette er noe vi diskuterer mye i TV 2. Vi har også jobbet frem en guide for hvordan vi skal rette og beklage. Det er viktig for oss å være transparente, sier hun.
– Det handler om tilliten som brukerne skal ha til oss. Hvis vi gjør en feil, så må vi være åpne om det. Det er det vi som journalister forventer av andre også. Det må gå begge veier, sier Falch-Olsen.
Den aktuelle artikkelen var ikke et journalistisk produkt, men et innsendt debattinnlegg.
Falch-Olsen understreker likevel at rette-prosedyren er den samme.
– Det er vi som publiserer teksten og som må kontrollere den. Når man ikke har kontrollert godt nok, så må man være åpne om det, sier hun.
– Hvorfor kontrollerte dere ikke denne teksten godt nok?
– Vi stolte på forfatteren og det gikk nok litt for fort. Det var en rutinesvikt. Vi burde ha sjekket grundigere og bedt om tydeligere referanser. Det er ene og alene vårt ansvar, sier Falch-Olsen.