– Utviklingen i 2018 har vært forholdsvis stabil, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet i en pressemelding.
Går ned etter DAB
I meldingen skriver Medietilsynet at selv om utviklingen i 2018 er relativt stabil, taper nasjonale radiokanaler stadig lyttere, sammenliknet med tiden før DAB-omleggingen.
«Det er ingen tvil om at tallene viser en klar nedgang i antall lyttere og lyttertid de siste årene, særlig sammenlignet med året før FM-nettet ble slukket», skriver de i meldingen
Hovedfunn:
Utvikling i andel daglige lyttere - Siste to år: 64,8 prosent Q3 2016 - 53,7 prosent Q3 2018 - Siste år: 60,0 prosent i Q3 2017 - 53,7 prosent i Q3 2018 - Siste seks måneder: 57,4 prosent i mars - 56,3 prosent i september
Utvikling i lyttertid - Siste to år: 84 minutter i Q3 2016 - 72 minutter i Q3 2018 - Siste år: 77 minutter i Q3 2017 - 72 minutter i Q3 2018 - Siste seks måneder: 74 minutter i mars - 72 minutter i september
Lyttertallene (PPM - Portable People Meter) måler hvor mange mennesker som blir eksponert for eller lytter til gitte radiokanaler
Kilde: Medietilsynet
Tallene til Medietilsynet er klare: Andelen som lytter daglig på nasjonale kanaler har gått ned fra 63,2 prosent i 2017 til 55,9 prosent hittil i 2018 - altså en reduksjon på 7,3 prosentpoeng.
NRK har tapt mest
I pressemeldingen skriver Medietilsynet at bare fra mars til september i år, har NRK tapt tre lytterminutter.
Med et lengre perspektiv bakover, er tapet i antall lytterminutter enda større.
«Fra tredje kvartal i 2016 til tredje kvartal i 2018 har NRK tapt ni lytterminutter, P4-gruppen to minutter og Bauer Media ett lytterminutt».
Medietilsynet skriver at tendensen er klar: Nisjekanalene vinner terreng, mens hovedkanalene til de store radioaktørene taper stadig flere lytterminutter.
«Etter FM-slukkingen har tendensen vært at hovedkanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har opplevd en nedgang i antall radiolyttere, mens nisjekanalene har fått økt antall lyttere», skriver de.
Om man sammenlikner 2018-tallene med 2016-tall, ser man samme tendensen. Nisjekanalene lyttes i snitt til ni minutter lenger til, mens hovedkanalene har tapt godt over et kvarter.
«Sammenlignet med tredje kvartal i 2016 har det vært en tydelig nedgang i lyttertiden på 22 minutter for hovedkanalene, mens nisjekanalene har i samme periode økt lyttertiden med 9 minutter».
Slik fordeler den daglige radiolyttingen seg per kanal: