For første gang er radio­lyttingen i Norge under 50 prosent. Elendige tall for både NRK og P4-gruppen

Det viser ferske tall fra Kantar TNS.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For første gang er radiolyttingen i Norge under 50 prosent. Det viser ferske tall fra Kantar TNS.

I Uke 28 ble den daglige radiolyttingen i Norge målt til bare 48,5 prosent. Det er en nedgang på 2,7 prosentpoeng fra uka før, som også var tidenes dårligste radiomåned i Norge. Tallene er målt via PPM-systemet, som måler alle nasjonale radiokanaler i Norge. Lokalradio er ikke med på tallene. Alle de store aktørene har mistet lyttere, men Bauer Media klarer seg relativt sett best, med en nedgang på bare 0,4 prosentpoeng til en oppslutning på 10,6 prosent. NRK totalt går ned fra 35,3 til 33,2 prosent mens P4-gruppen går ned fra 20,4 til 18,9 prosent. Tallene sammenligner uke 27 med uke 28. Når det gjelder enkeltkanaler så går så og si alle kanaler nedover, med et lite unntak for NRK P1+, som øker fra 6,1 til 6,4 prosent. NRK P1 nærmer seg nivået fra streikeukene og hadde en oppslutning på bare 21,5 i uke 28. P4-gruppens hovedkanal P4 har også mistet lyttere i sommer og er nå nede i bare 10,2 prosent, mens Radio Norge bare fenger 3,3 prosent av befolkningen. Alle kanalene til P4-gruppen går nedover, mens Bauer har noen lyspunkter i at både Kiss, Norsk Pop, Radio Vinyl og P24-7 Mix hadde en liten økning den siste uka. Dette betyr også forandringer for markedsandelene, altså den konkurransemessige situasjonen for de kommersielle. Se nedenfor:

MARKEDSANDELER i % UKE 28 (uke 27 - 26 - 25 - 24 ) 

  • NRK TOTALT: 65,5 - ( 65,3 - 65,3 - 65,8 - 65,7 - 64,7 )
  • P4-GRUPPEN: 24,0 - ( 25,6 - 24,5 - 24,2 - 24,0 - 24,1 )
  • BAUER MEDIA: 10,5 - ( 9,1 - 10,2 - 10,0 - 10, 2 - 11,2 ) 
Powered by Labrador CMS