Radio Metro har ifølge radiosjef Svein Larsen hatt økt omsetning som følge av FM-stengingen til de kommersielle kanalene og NRK.
Lyttertallene har også gått opp. Nå ligger de på om lag 500.000 lyttere i uka – en dobling fra før FM-stengingen.
– Det kommer ikke automatisk mer annonseinntekter, men vi har økt omsetningen noe. Det er ikke dramatisk, sier han til Medier24.
For Radio Metro er fortsatte FM-sendinger liv eller død for de 30 ansatte, forteller han.
– Om FM-nettet blir slukket i morgen, er hele lokalradionorge ferdig. Ingen av lokalradioene kan overleve på DAB. Det følte jeg at statsråden forsto, sier Larsen.
Tidligere på dagen, tirsdag, har Larsen og andre aktører fra radiobransjen vært på rundebordsmøte om DAB hos kulturminister Trine Skei Grande (V).
– Vi har ikke bedt om dette. Det er de store aktørene, som representerer 95 prosent av markedet, som har bedt om slukking av FM-nettet, sier Larsen.
Han mener det er meningsløst å snakke om at lokalradioen skal gå ut over konkurransesituasjonen på radio.
– Jeg klarer ikke få meg til å synes synd på P4 og Radio Norge. Det er to multinasjonale selskaper som utsettes for en konkurranse fra små, norske, mediebedrifter, sier han.
– Jævla langt igjen til P4
Økt antall lyttere og flere annonsekroner betyr at Radio Metro styrer mot et overskudd i 2018. I 2017 hadde Radio Metro et resultat før skatt på minus 714 tusen kroner, etter en omsetning på 31,672 millioner kroner.
– Det er fortsatt jævla langt igjen til P4 og P5s 420 millioner kroner i omsetning. Vi kommer aldri dit. P4 oppfører seg som monopolister, i motsetning til den aggressive gründerbedriften de en gang var. De har blitt en feit katt, som ene og alene vil befeste sin posisjon.
P4 hadde i 2017 et resultat før skatt på 43,785 millioner kroner etter en omsetning på 317,343 millioner kroner. Søsterselskapet P5 hadde et resultat på 48,728 kroner etter en omsetning oå 101,464 millioner kroner. Begge selskapene er heleid av Modern Times Group.
Kenneth Andresen var til stede på rundebordskonferansen. Han viste til at Nasjonal kommunikasjonsyndighet oppgir kommersielle sendinger når rundt en million lyttere på FM i Oslo.
– Det skulle vært null. Det er en stor utfordring og en situasjon vi ikke kan leve med. Arbeidsplasser finnes i flere hus, og mitt inntrykk er vel at tilsynet trenger mer effektive virkemidler for å få satt på plass Stortingets rammevilkår, slik at de også finnes i praksis, sa han.
– VI har med lovbrytere å gjøre
Bauermedia-sjef Lasse Kokvik var også til stede på rundebordskonferansen.
– Radio Metro bruker bevisst FM for å konkurrere. De fører nasjonal reklame. Vi har med lovbrytere å gjøre. Jeg har over tid sett på dette som en måte å ødelegge for digitaliseringsprosjektet. De må fratas konsesjonene.
Larsen aviser konsekvent at Radio Metro er lovbrytere. Han sa at han ikke finner seg i å bli kalt lovbryter, og ba om at det ble trukket tilbake.
Kokvik repliserte da med at det var dokumentert i møtet at de driver med lovbryteri. Med det siktet han til blant annet Elisabeth Aarsæter, direktør i Norsk komunikasjonsmyndighet, sin presentasjon, hvor hun presenterte et kart over målinger som viser at det er ulovlige FM-sendinger i Oslo.
– En kan høre uavbrutt på ulovlige sendinger fra Oslo til Gardermoen. Jeg ville ikke gjort jobben min som tilsynsleder, som er satt til å forvalte nettopp dette, om jeg ikke ga beskjed om dette, sa hun.
Radiosjef Larsen i Radio Metro er uenig i den framstillingen. Han framholder at det ikke er Radio Metro som eier eller driver de nisjekonsesjonene som sender på FM i hovedstaden.
– Det er selvstendige produkter. Det som villeder er at de absolutt kan oppfattes som Metro-produkter, men det er ikke Radio Metro som eier dem, sier han.
– Dårlig produktutvikling
Ifølge Radio Metro-sjefen har de hatt en sak med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på sendestyrken på en av FM-senderne de har i Oslo. Den skal først ha blitt justert ned av Radio Metro.
– Nkom ba oss skru den opp igjen etter at de hadde vært på kontroll. Vi hadde skudd ned styrken for mye. Andre saker har vi ikke, meg bekjent.
Larsen mener hovedproblemet til de kommersielle kanalene ikke er at Radio Metro fortsatt sender på FM, men at kanalene er for dårlig på produktutvikling.
– De må ta større ansvar for å finne ut hva den kommersielle radioen i Norge skal være. For å finne nye forretningsområder og nye muligheter, sier han.
Kenneth Andresen i P4 er fundementalt uenig med Larsen. P4-sjefen mener det har skjedd en innholdsrevolusjon.
– De komersielle kanalene og NRK har utvikla et kanaltilbud på over 30 riksdekkende radiokanaler. Mange vil si at det er en ganske sterk utvikling sammenlignet med de fem vi hadde, og et publikumstilbud som er sterkere enn det vi hadde. Dette er kanaler som snart står for en tredjedel av all radiolytting i Norge. Og de som hører på radio, hører mer på radio enn de gjorde tidligere. Om ikke det er å utvikle radio, så har Svein Larsen og jeg to vidt forskjellig syn på hva det å utivkle radio er, sier Andresen.
– Selvforskyldte
Larsen mener NRK og de kommersielle kanalene er selvforskyldte i at færre lytter på radio enn før overgangen til DAB.
– Jeg var selv med på å innføre DAB i Norge i 1995. Vi trodde det var framtidas digitale plattform. Men det er tvangen som har slått uheldig ut. Jeg advarte mot det da, fra lokalradioforbundet.
Han mener det er galskap å sperre ute flere titalls aktive mottakere av FM ute.
– De må ta konsekvensen av det når de slukker sendingene.