Knut-Arne Futsæter i Kantar Media under Radiodager

Innsikt

Sviktende radio­lytting i sommer skyldes varme og at folk ikke har nok DAB-radioer. Slik står det egentlig til i bransjen

Nesten alle nordmenn har tilgang på digital lytting, men langt fra alle har DAB-radio tilgjengelig på hytta og i bilen, viser undersøkelse.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under åpningen av Radiodager torsdag viste forskningsdirektør Knut-Arne Futsæter i medieavdelingen i Kantar Media nye tall og trender for utviklingen i lyttermarkedet for radio.

Så - hvor står egentlig norsk radio i dag? I sommer ble det store overskrifter da PPM-tallene ble presentert uke for uke.

  • Katastrofale tall for radiolytting i Norge
  • Historisk dårlige radiotall - spesielt ille går det for kommersiell radio
  • Aldri før har det gått så dårlig for NRK: - Tragisk

Men står det egentlig til så dårlig?

Daglig dekning 16-18: Julie har alltid vært den dårligste måneden.

- Det har alltid vært slik at man lytter mindre på radio i juli. Men tilbakegangen i 2018 var sterkere enn tidligere. Det skyldes fint vær og at folk er mer ute - og det skyldes fotball-VM og at vi har færre radioapparat. Når færre har tilgang på DAB, går det også utover radiolyttingen, sier Futsæter fra scenen.

Så i bunn og grunn har radio har derfor møtt usedvanlig sterk konkurranse denne sommeren.

Futsæter viste også en plansje som viste at utbredelsen av DAB+ og annet radioutstyr er kommet langt i private husstander, men det tar tid for folk å skaffe seg radio nummer to og tre utenfor hjemmet, for eksempel i fritidsboliger, båter og liknende.

- Men den desidert største utfordringen for radiobransjen er at det går treigt med å skaffe seg DAB+ i bilene. Mangel på DAB+ i bilene har nok bidratt mye til tap av lyttere i sommer, konstaterer han.

Tilgjengeligheten på utstyr er altså en utfordring og hindrer lyttingen fra å vokse på DAB. Og det tar som kjent tid.

Antall radioer: Antall DAB apparater øker, men det er 18% færre enheter i 1Q 2018 enn 1Q 2016.

- Det er vekst, men det går ganske seint, sa Futsæter og viste til at samlet sett kan man si at det er 18 prosent færre nye enheter i første kvartal i 2018 enn det var i tilsvarende periode i 2016.

Den daglige lyttertiden viser at de fem store taper, mens de øvrige øker og det fører til en større fragmentering. 

Futsæter la vekt at det er samme trend som da TV ble digitalisert for i underkant av 10 år siden.

- Dette var planlagt og som forventet, sa han fra scenen.

Oppsving for lokalradio

DAB-overgangen har som kjent gjort mye for at lokalradioene øker. Og det skyldes i stor grad at mange ikke har tatt skiftet. 

Topp 30 Norges største lokalradioer.

Undersøkelsen viser at det er en sterk vekst for norske lokalradioer. Og enkelte radiokanaler har tredoblet i størrelse. Blant annet har Radio Metro-stasjonene strekt seg i taket og mer enn doblet i størrelse.

Lokalradioene redder altså de kommersielle kanalene:

- Samlet sett har den daglige lyttingen på lokalradio ført til at den totale lyttingen har økt. Lokalradioen har hatt en veldig sterk fremgang og nesten en tredobling.

Daglig lytting 16-18: Flere lytter på radio fra august i 2018.
Powered by Labrador CMS