Under åpningen av Radiodager torsdag viste forskningsdirektør Knut-Arne Futsæter i medieavdelingen i Kantar Media nye tall og trender for utviklingen i lyttermarkedet for radio.
Så - hvor står egentlig norsk radio i dag? I sommer ble det store overskrifter da PPM-tallene ble presentert uke for uke.
Katastrofale tall for radiolytting i Norge
Historisk dårlige radiotall - spesielt ille går det for kommersiell radio
Aldri før har det gått så dårlig for NRK: - Tragisk
Men står det egentlig til så dårlig?
- Det har alltid vært slik at man lytter mindre på radio i juli. Men tilbakegangen i 2018 var sterkere enn tidligere. Det skyldes fint vær og at folk er mer ute - og det skyldes fotball-VM og at vi har færre radioapparat. Når færre har tilgang på DAB, går det også utover radiolyttingen, sier Futsæter fra scenen.
Så i bunn og grunn har radio har derfor møtt usedvanlig sterk konkurranse denne sommeren.
Futsæter viste også en plansje som viste at utbredelsen av DAB+ og annet radioutstyr er kommet langt i private husstander, men det tar tid for folk å skaffe seg radio nummer to og tre utenfor hjemmet, for eksempel i fritidsboliger, båter og liknende.
- Men den desidert største utfordringen for radiobransjen er at det går treigt med å skaffe seg DAB+ i bilene. Mangel på DAB+ i bilene har nok bidratt mye til tap av lyttere i sommer, konstaterer han.
Tilgjengeligheten på utstyr er altså en utfordring og hindrer lyttingen fra å vokse på DAB. Og det tar som kjent tid.
- Det er vekst, men det går ganske seint, sa Futsæter og viste til at samlet sett kan man si at det er 18 prosent færre nye enheter i første kvartal i 2018 enn det var i tilsvarende periode i 2016.
Den daglige lyttertiden viser at de fem store taper, mens de øvrige øker og det fører til en større fragmentering.
Futsæter la vekt at det er samme trend som da TV ble digitalisert for i underkant av 10 år siden.
- Dette var planlagt og som forventet, sa han fra scenen.
Oppsving for lokalradio
DAB-overgangen har som kjent gjort mye for at lokalradioene øker. Og det skyldes i stor grad at mange ikke har tatt skiftet.
Undersøkelsen viser at det er en sterk vekst for norske lokalradioer. Og enkelte radiokanaler har tredoblet i størrelse. Blant annet har Radio Metro-stasjonene strekt seg i taket og mer enn doblet i størrelse.
Lokalradioene redder altså de kommersielle kanalene:
- Samlet sett har den daglige lyttingen på lokalradio ført til at den totale lyttingen har økt. Lokalradioen har hatt en veldig sterk fremgang og nesten en tredobling.