Den siste uka før jul ble P4 slått av sin egen søsterkanal, P7 Klem og må for første gang i historien nøye seg med en tredjeplass på lista over høyest oppslutning. PPM-tallene for uke 51, 2017 fra Kantar TNS viser at P7 Klem hadde en daglig oppslutning på 13,1 %, mens P4 hadde en oppslutning på 12,4 %. Ingen av dem kan dog måle seg med landets største radiostasjon, NRK P1 på 27,1 %. Årsaken til de meget spesielle tallene er selvsagt at P7 skiftet format i november og har siden det kun spilt julemusikk. Dette har vært en suksess lenge, i uke 50 var oppslutningen til P7 på 11, 2 %, uka før 9,8 og uka før det igjen 8,4. Før det var oppslutningen på under 5 %. Radionytt.no snakket med Anders Opsahl i P4 allerede da lyttertallene begynte å ta av og da hadde han følgende kommentar: - Vi er selvsagt utrolig fornøyd med tallene. I tolv år har vi byttet til kun julemusikk før jul på P7 Klem. År etter år har vi spurt lytterne hvilke låter og hva det er som setter dem i julestemning, sa programredaktør i P4, Anders Opsahl. - Gjennom tålmodig jobbing har vi blitt en del av nordmenns juletradisjoner, noe vi ikke tar lett på. Vi prøver stadig å justere stasjonen slik at vi kan bidra for lytterne våre under den hyggeligste tiden på året, sa Opsahl til radionytt.no.
Radio Norge under fire prosent
Når det gjelder de andre kanalene er NRK P1+ landets fjerde største radiokanal målt i oppslutning, med 7,0 % i uke 51, 2017.
NRK P3 med 4,5 % er større enn Radio Norge på 4,3 % og NRK P2 på 4,2 %. P5 Hits klarte en oppslutning på 3,6 %, mens NRK mpetre traff 3,5 % av befolkningen. Det er ikke mulig å finne lyttertall for Bauers Juleradioen. Ser man på markedsandel er P4 fortsatt større enn P7. NRK P1 er størst med 36,4 %, deretter P4 på 11,9 % og P7 Klem julekanalen på 10,7.
NRK P1+ på fjerde med 9,6 % markedsandel. Alle andre kanaler, inkludert Radio Norge, har under 4 % markedsandel, viser PPM-tallene.