Programleder Viggo Valle i Påskelabyrinten fenger fortsatt lytterne, mener NRK.
Erik Waatland / arkivfoto
Debatt
«Påske uten radio», skriver Joacim Lund. Vel, Påskelabyrinten hadde 736.000 lyttere mandag
- De fleste lytterne har blitt med videre etter digitaliseringen, skriver Jon Branæs og Øyvind Vasaasen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- JON BRANÆS, fungerende radiosjef, NRK
- ØYVIND VASAASEN, ansvarlig for DAB-prosjektet i NRK
Aftenpostens journalist og kommentator Joacim Lund hevder på kommentarplass onsdag at radiodigitaliseringen har gitt oss en påske uten radio.
Vel, mandag hadde NRKs Påskelabyrinten 736.000 lyttere, tilsvarende gjennomsnittet de siste fem år. Det viser at de aller fleste radiolytterne har blitt med videre etter digitaliseringen.
Under OL var NRK Sport en av landets største radiokanaler. Listhaug-saken ga NRK P2 høyere lyttertall enn på mange år. Godt innhold fenger, og publikum kan velge mellom ulike digitale løsninger for mottaket, direkte, i opptak eller som podkast.
En tredel av all radiolytting er på kanaler som hadde liten eller ingen distribusjon på FM.
Radioen digitaliseres i store deler av Europa, men i ulikt tempo tilpasset forholdene fra land til land. Men frekvenser er et knapphetsgode og det er lite sansynlig at analog bruk av det verdifulle FM-båndet vil fortsette i Europa over tid, parallelt med digital kringkasting. Det er derfor en stor fordel å ha gjennomført skiftet.
Alle landsdekkende radiokanaler er nå heldigitale og kringkasterne er takknemlige for den jobben publikum har gjort i forbindelse med overgangen. Til gjengjeld skal vi lage god radio hver eneste dag, også i påsken.