- Norske husstander er i ferd med å gjøre et digitalt radioskifte. 60 prosent av norske husstander har nå minst en DAB-radio, i følge en ny måling. Nå er det om lag 2,8 millioner DAB-radioer i Norge.
Det skriver Digitalradio Norge torsdag, på bakgrunn av Digitalradioundersøkelsen, som gjennomføres av TNS Gallup.
Tallet på 2,8 millioner er fra tampen av fjoråret. For tre år siden var tilsvarende tall 0,8 millioner.
Undersøkelsen viser også at 6 av 10 husstander nå har tilgang på DAB-radio.
Og dette er en sterk indikasjon på at den digitale transformasjonen av radiovanene er på god vei, mener daglig leder Ole Jørgen Torvmark i bransjeorganisasjonen Digitalradio Norge.
DAB-radioer er i ferd med å bli vanlig i de tusen hjem og vi opplever i praksis et glidende skifte i bruksvaner. Flertallet i undersøkelsen oppgir at god lyd og flere kanaler er det de setter mest pris på ved DAB-radio, sier Torvmark i en melding om undersøkelsen.
Det går imidlertid litt tregere i folks biler: Her av 26 prosent av lytterne fått DAB på plass.
57 prosent hører digital radio
Undersøkelsen viser også at radiolytting på digitale plattformer står sterkt i lyttemønsteret: 57 prosent av lytterne hører daglig på radio enten via DAB, nett eller TV.
Hvor DAB er desidert størst. Og interessant nok så er dette ikke noe bare de unge benytter seg av:
- I følge undersøkelsen er det den eldste delen av befolkningen som hører mest på digital radio, sier Torvmark.
Vi kjenner til FM-slukkingen
Som kjent vil FM-nettet gradvis slås av fra 2017, og DAB vil overta som hoveddistribusjon for riksdekkende radio.
Ifølge undersøkelsen kjenner 86 prosent av befolkningen til at denne overgangen er foran oss.
- Det følger et stort informasjonsbehov rundt en stor digital omlegging som dette og det er mange som skal ha praktisk informasjon i de to årene som kommer. Derfor er det betryggende å se at det allerede er mange som kjenner til skiftet og apparatene, sier Torvmark.
- Digitalradioundersøkelsen utføres av TNS Gallup og er den offisielle målingen av digital radiolytting. Undersøkelsen gjøres løpende og er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttermålingene for radio.