FM-slukkingen i Nordland har hatt mindre innvirkning på radiolyttingen. 64 prosent av nordlendingene hører radio etter slukking, mot 74 prosent før, opplyser Digitalradio Norge i en pressemelding.
-Vi ser at innbyggerne holder på radiovanene sine og blir med radio over på digitale plattformer. Lyttingen går noe ned, det er som forventet. I et stort teknologiskifte er det naturlig at enkelte trenger tid til å gjøre omstillingen, opplyser daglig leder Ole Jørgen Torvmark i selskapet.
Riksdekkende radiosendinger forsvant fra FM-nettet i Nordland 11. januar.
Større DAB-andel
Kantar TNS har kartlagt lyttingen etter den første FM-slukkingen. Kartleggingen ble gjennomført som en spørreundersøkelse i uke 9.
DAB er den mest vanlige måten å høre radio på i Nordland. 81 prosent av alle radiolytterne hører radio via DAB, andelen før slukking var 57.
- DAB har vært folks foretrukne digitale lytterplattform i flere år, og vi tydelig at den vokser når det analoge er borte. Det kan skyldes stort fokus på DAB i media, men vi tror først og fremst det handler om at folk velger apparater som er enkle å bruke. Folk liker å høre radio på tradisjonelt vis. Mange vet også at DAB gir en stor kanalvekst, sier Torvmark i meldinga.
Internett, mobilnett og tv-apparater utgjør en mindre andel av den totale lyttingen.
14.000 biler oppgradert etter slukking
Undersøkelsen viser også at mange har skaffet seg en DAB-radio i forbindelse med slukking. Nå er det minst èn DAB-radio i 85 prosent av alle husstander i Nordland.
– 77 prosent hadde en eller flere DAB-radioer før slukking, i tiden etterpå har innehavet økt betydelig. 14.000 bileiere har oppdatert til DAB i bilen de siste to måneder. Omlag 53.000 biler i Nordland har nå en DAB-radio eller adapter, sier Torvmark, og legger til:
– Vi forventer at bilradio-utskiftingen fortsetter i tiden fremover. Omleggingen i bil tar lengre tid enn hjemme, men tallene viser at det skjedde en betydelig opptrapping etter slukkingen.
Kantar TNS gjennomfører alle lytterundersøkelser for radio. Radiolyttingen ble redusert fra 2015 til 2016, og det er lavere konsum i februar 2017 enn i 2016.
Knut-Arne Futsæter, forskningssjef for medier i Kantar TNS, forventer en nedgang i radiolyttingen gjennom slukkeåret, men tror lyttingen stabiliserer seg i 2018, opplyser Digitalradio Norge i pressemeldingen.