MediaPuls episode 98: Vi er bare på slutten av starten for personalisering

PODKAST: Hvor langt eller kort har vi kommet med personalisering av innhold? Mens norske Cxense mener vi er helt i starten, mener andre vi har gått får langt. Og hvordan ser disrupsjon ut i praksis?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Personalisering handler om å tilpasse innholdet mot bruker. Der personalisering er intelligent, er ofte retargeting ikke det.

Enkelte mediehus har begynt å personalisere forsiden på sine nettsider. Men det er «peanøtter» sammenlignet med hvor langt Facebook og Google har kommet, så hvordan kan man da hevde at det har gått for langt?

MediaPuls diskuterer personalisering, demografi, programmatisk og retargeting, og har fått besøk av det norske teknologiselskapet Cxense, og deres Chief Operating Officer, Vigleik Takle, for å diskutere personalisering – for både mediehus og merkevarer.

Hør på MediaPuls via 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/289636486" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Vi ser også nærmere på disrupsjon. På forretningsmodeller som blir forstyrret, endret og ødelagt som følge av teknologien.

Mediehusene har følt disrupsjon på kroppen siden Internett gjorde sitt inntog for 25 år siden. Som ble ytterligere forsterket av Google og nye annonseplattformer, og som har akselerert de siste årene etter at sosiale medier ble en viktigere og viktigere plattform for distribusjon og dialog – og ikke minst markedsføring.

Disrupsjon, som følge av teknologi, har ødelagt en rekke andre forretningsmodeller også, som foto-bransjen, underholdningsbransjen, forlagsbransjen, taxi- og hotellnæringen, og nå også TV-bransjen.

Nå er det TV-distributørene som står for tur, og enkelte har valgt å samarbeide med mobiloperatørene – som også ser utfordringer i deres egen forretningsmodell – som en konsekvens av den digitaliseringsbølgen som skyller over nasjonalt og internasjonalt.

Tidslinje: 

  • 00:00 – 00:45 – Innledning
  • 00.45 – 03:45 – Mobiloperatører inngår samarbeid med innholdsleverandører
  • 03:45 –  13:00 – Har personalisering gått for langt
  • 13:00 – 21:00 – MediaPuls-gjest: COO Vigleik Takle fra Cxense om personalisering
  • 21:00 – 23:15 – Har personalisering gått for langt (fortsetter)
  • 23:15 – 33:15 – Disrupsjon i praksis
  • 33:15 – 36:15 – Sosiale medier siden sist

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS