Cornelia Kristiansen er ansvarlig for sosiale medier i Dagbladet. Her fra sitt foredrag under Hellkonferansen.

Journalist Cornelia Kristiansen er Dagbladets SoMe-dronning: Her er hennes seks tips for å lykkes på Facebook

- Det handler om å prioritere hardere de sakene som appellerer til følelser - og som du bryr deg om umiddelbart.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(HELLKONFERANSEN): Foran et 70-talls journalister i Trøndelag åpnet Cornelia Kristiansen, som er ansvarlig for sosiale medier i Dagbladet, om hvordan hun jobber.

I foredraget forklarte hun hvordan man bør velge saker og vinklinger for å oppnå maksimal effekt på for eksempel Facebook.

- Det handler om å prioritere hardere de sakene som appellerer til følelser - og som du bryr deg om umiddelbart, sa hun fra scenen.

Folk scroller raskt

Journalisten dro flere eksempler der de har lyktes med å få en høy rekkevidde - og saker der de bomma totalt. Stikkord som sterke følelser, tema som folk er opptatt av og innhold som treffer umiddelbart gikk igjen.

- Folk scroller rask på Facebook, så det handler om presentere innholdet ditt på en måte som gjør at folk stopper, sa hun.

Dagbladet måler, gjør innsiktsanalyser og lærer av det som fungerer og ikke fungerer. De er veldig opptatt av hvordan mennesker fungerer hva gjelder oppmerksomhet og hva folk responderer vi på, forklarer Kristiansen.

Hun tok for seg flere ulike tema som folk i salen var opptatt av. Her er de oppsummert:

  • Algoritmene til Facebook går kort sagt ut på at hvor nyere posten er, jo bedre er distribusjonen.
  • De første 10 minuttene avgjør hvor godt saken din kommer til å gå.
  • Bildet må fungere alene sammen med tittelen. Bildet må fungere i et lite format. Store oversiktbilder funger for dårlig på mobilen.

  • Jo kjappere leserne oppdager at dette er en gledesak, jo raskere responderer de - og da blir den spredt.

 

- Delinger fra familie teller mer

Med seg på Hellkonferansen hadde hun seks tips til å lykkes bedre i sosiale medier (se nederst i saken).

Dagbladets SoMe-dronning var også opptatt av de endringene som Facebook-gründer Mark Zuckerberg varslet nylig, der han ønsker å prioritere annerledes i nyhetsfeeden.

- Det virker som at vi skal tilbake til 2014, der delinger i grupper vil telle mer, delinger fra familie og venner vil telle mer og lokalaviser kan kanskje få bedre rekkevidde.

Her er hennes seks tips

1. Ikke legg ned nisjesidene. Der vil du alltid treffe publikummet ditt bedre og få mer spredning enn de store sidene.

2. Prioriter hardere, for konkurransen blir stadig hardere. Du trenger ikke x antall innlegg om dagen, men velg de beste. Jeg tror vi vil legge ut færre saker fremover og prioritere de vi har tro på.

3. Skaff deg et budsjett. Facebook er best på å forsterke suksesser. Frem de sakene, så vil du forsterke dine egne suksesser, som kan få store utslag. Men finn ut hva en sidevisning kan koste for deg.

4. Stol på egne tall. Følg med på innsikt og bruk all tilgjengelig statistikk fra Google Analytics og gjør mer av det som fungerer og mindre av det som ikke funker. 

5. Vær glad hvis nettavisen er mye mer populær enn Facebook-siden. 

6. Fortsett å lage journalistikk som angår folk i hverdagen og som vil påvirke folk. Dette er godt stoff i sosiale medier.

Powered by Labrador CMS