Torsdag kveld gikk årets Content Marketing Awards av stabelen under konferansen Epic Content Marketing 2016, og prisutdelingen ble avsluttet med at Trigger-gründer Preben Carlsen og Hans-Petter Nygård-Hansen i KommFremm ble hedret med kveldens gjeveste pris, som Årets Thought Leaders.
Content Marketing Awards arrangeres i år for andre år på rad og prisen ble delt ut av forfatter og foredragsholder Joe Pulizzi.
– Ekte tankeledere er sjelden vare, og deres stemmer blir hørt igjen og igjen innenfor sine fagfelt, på sine blogger, gjennom sine bedrifter, på foredragsarenaer og i media. Og selv om ekte tankeledere er vanskelig å finne, så fant juryen ikke mindre enn to vinnere i år, sa Pulizzi da han delte ut prisene, ifølge en pressemelding.
Ifølge arrangørene er Årets Thought Leader den gjeveste prisen, som går til personer som har utmerket seg ekstraordinært innenfor faget eller som har tatt en sterk posisjon innenfor sin bransje.
«Har endret en hel bransje»
Ni kandidater var nominert, hvorav to altså fikk pris.
I sin begrunnelse trakk juryen blant annet frem at Preben Carlsens syn på kommunikasjon har bidratt til å endre en en hel bransje. Det er han naturlig nok fornøyd med:
- Jeg setter enormt stor pris på at Triggers tilnærming til hvordan man kan skape effektivt engasjement gjennom kommunikasjon på målgruppens premisser blir anerkjent som best i klassen av noen av de dyktigste utøverne i landet innen innholdsmarkedsføring.
- Vi snakker om en disiplin som har opplevd en ny vår de siste årene, og det er liten tvil om at viktigheten av å utvikle innhold som engasjerer folk på ordentlig bare vil øke ytterligere i tiden som kommer, sier Preben Carlsen, gründer og konsernsjef i Trigger.
Gjennom selskapet KommFremm driver Hans-Petter Nygård-Hansen selvstendig virksomhet som foredragsholder, rådgiver, blogger og programleder i MediaPuls.
Han var både overrasket og glad for å vinne kveldens gjeveste pris:
- Det er veldig hyggelig å motta anerkjennelse for den jobben man gjør. Det å vinne priser er ikke noe jeg fokuserer på, eller jobber mot. For meg var det en seier å bli nominert, og en utrolig stor bonus å faktisk vinne. Like mye som en slik pris forplikter, blir jeg også ekstra inspirert og motivert til å jobbe videre med det som venter oss i morgen og i tiden fremover. Og det er ikke så rent lite, sier Nygaard-Hansen.
Her er juryens begrunnelser:
Vinner nr 1: Preben Carlsen, konsernsjef i Trigger:
Den første av de to vinnerne så tidlig hvordan kommunikasjonen endret seg med de sosiale kanalene, og at publikumsengasjement og involvering i innholdsutviklingen var et viktig suksesskriterium i seg selv.
Vinneren er en nerd innenfor sitt fagfelt, han har endret en hel bransje, bygget et byrå som fortsetter å sysselsette et økende antall mennesker og han har hentet hjem så mange premier, utmerkelser, medaljer og andre former for anerkjennelse innen markedsføring og kommunikasjon at det eksakte tallet er umulig å holde styr på.
Og viktigst: Når han snakker så lytter både hans kunder, konkurrenter og hele kommunikasjonsbransjen forøvrig. For noen år siden, da noen ble spurt om hva byrået hans egentlig var, lød svaret som følger "It´s the new shit in town". Det svaret står fortsatt!
Vinner nr 2: Hans Petter Nygaard-Hansen, KommFremm:
Noen mennesker ser inn i fremtiden og ser hvordan fremtiden ser ut. De tar sin kunnskap, sin kompetanse, sine interesser og sine erfaringer og oversetter det til visjoner som resten av oss fortsatt ikke kan se.
Vinneren er i stand til å snakke om nesten ethvert emne, så lenge det er et snev av digitalt i det. Han blir spurt av media, invitert av fagfolk og lyttet til av alle som deler hans dype interesse for digital utvikling og kommunikasjon.
Og for de som fortsatt ikke vil innrømme at de lytter til ham, har vi gode nyheter: nå kan dere gjøre det i all hemmelighet ved å laste ned hans egen podcast, Mediapuls.