I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
Neste kvinne ut er medieviter og produktsjef i Confrere, Ida Aalen.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?
– Først var jeg begravd i korona-relatert hos Confrere, og når det roet seg, måtte jeg ta en pust i bakken og jobber bare 50 prosent. Jeg har sjelden vært så lite oppdatert som nå.
– Hva er årets flause til nå?
– At Erna Solberg fikk komme unna med å si at Smittestopp-appen «kunne redde liv». Har ikke fått med meg at noen har konfrontert henne med det.
– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?
– Cornelia Kristiansen, som kom fra Morgenbladet til oss i Confrere. Hun rakk å jobbe hos oss i noen uker før det ble fullt kjør med hundredoblet vekst på grunn av korona. Det er utrolig imponerende å gå rett inn i en ny jobb og «naile» den i en så ekstrem situasjon.
– Hva gjør du i sommer?
– Blir stadig mer vant til å sove i telt!
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
– Ingen! Jeg liker å logge meg helt av. Ingen e-post, ingen nyhetsbrev, ingen meldinger, ingen sosiale medier. Kun bøker, om det teller det som medier!
– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Jeg vet jeg fikk noen sinte e-poster over noen litt flaue feil jeg hadde gjort som tech-journalist i VG, men jeg har fortrengt detaljene.
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
– Ikke bry seg om hvilke felter eller formater som tilsynelatende har mest status. Se om du kan få jobba mest mulig med det du har engasjement for og indre motivasjon til. Da gjør man alltid en bedre jobb uansett.