Fagsjef for digital utvikling i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) Geir E. Engen.

Derfor tok det MBL over én måned å avsløre sin egen lesertall-tabbe: – Vi beklager

– Ingen av oss ønsket at dette skulle skje.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke skrev Medier24 om feil i Mediebedriftenes Landsforenings (MBL)  digitale lesertall.

Feilen førte blant annet til at ti aviser hadde fått oppgitt for høye lesertall. Problemet rammet blant andre Varden, som etter å ha sett tallene, jublet for 7000 flere daglige lesere enn konkurrenten Telemarksavisa.

Gleden ble derimot kortvarig da feilen i systemet ble avdekket, og det viste seg at Telemarksavisa fortsatt var størst.

Derfor tok det lang tid

Varden varslet MBL om tabben i midten av august, før tallene ble presentert. MBLs leverandører, Kantar og Comscore, klarte ikke å avdekke noen feil, og  Varden fikk derfor beskjed om at tallene stemte.

Så dukket problemstillingen opp på nytt,  denne gangen i september, like etter at tallene ble offentliggjorte..

– Jeg ble gjort oppmerksom på dette etter at tallene ble publisert  den 23.september, da jeg fikk en e-post, der det ble stilt spørsmål ved Vardens tall. Jeg henvendte meg da til Kantar og Comscore og ba dem sjekke tallene og undersøke om det var spesielle forhold som bidro til den sterke økningen, sier fagsjef for digital utvikling i MBL, Geir E. Engen, til Medier24.

Undersøkelsene viste at feilen stammet  fra brukerne av en gammel versjon av en SDK (utviklingsverktøy, journ.anm) som Comscore bruker for å måle trafikken fra apper på Android-telefoner.

Da var skaden allerede skjedd, sier Engen. Han forklarer også hvorfor det gikk over en måned fra feilen ble påpekt, til tallene ble justert.

– Det tok lang tid før vi fikk ut datasettene vi var på jakt etter fra Comscore. Da vi fikk dem og  startet å jobbe med dem, var vi langt ute i oktober.

– Vi måtte finne ut hvilke tiltler som måtte justeres, og var nødt til å ha et visst datagrunnlag fra medlemmene våre for å sammenligne datasettene, og ha nok  valide data fra Comscore, fra en lengre peridode, for å gjøre analyser, sier han

Samtidig beklager Engen at feilen ikke ble oppdaget i august, da Varden først kontaktet MBL.

 

– Kan ikke si at ting aldri skjer igjen

Medier24 har  også vært i kontakt annonsørforeningen ANFOs  leder, Jan Morten Drange. Drange karakteriserer hendelsen som «uheldig», og ber MBL sørge for at hendelsen «aldri skjer igjen».

Til det svarer Engen:

 – Man kan aldri si at ting aldri skal skje igjen, men vi etterstreber selvfølgelig det. Vi vil gjøre alt vi kan for at dette ikke skjer igjen, sier han.

– Mediene er inne i en vanskelig situasjon i annonsemarkedet. Vil dere be om unnskyldning for å ha gjort dette vanskeligere for avisene?

–  Vi beklager selvfølgelig at det er skjedd en feil, og at vi oppdaget den så sent. Ingen av oss ønsket at dette skulle skje, svarer Engen.

Og legger til:

– Det er også klart at vi i denne situasjonen er avhengig av at de som utfører målingene for oss gjør det de kan for å avdekke feil.

I starten av september annonserte Mediebedriftenes Landsforening at de avslutter samarbeidet med Comscore, til fordel for tjenester fra Linkpulse.

– Linkpulse har god kjennskap til det norske markedet og er rigget for en fremtid uten bruk av tredjepartscookies, sa Randi S. Øgrey  da avtalen ble kjent.

Powered by Labrador CMS