David Ingham, digital partner, Media & Entertainment, Cognizant

Debatt

I 2020 kommer «personlige» streamingpakker for fullt

«Forbrukere vil i mye større grad være nødt til å velge hvilke streamingtjenester de ønsker å prioritere fremover», skriver David Ingham.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • DAVID INGHAMdigital partner, Media & Entertainment i Cognizant

Akkurat når du tenkte at «Min liste» på Netflix begynte å virke overkommelig, er blant annet Apple TV+ og Disney+ på full fart inn på det europeiske markedet. I tillegg dukker det opp lokale streamingtjenester i alle land.

Til tross for at dette er godt nytt, både for forbrukere og folk i medie- og underholdsbransjen, er det samtidig en risiko for at markedet for streamingtjenester når et metningspunkt veldig snart.

Forbrukere vil i mye større grad være nødt til å velge hvilke streamingtjenester de ønsker å prioritere fremover. Det skjer kanskje ikke i 2020, så lenge gratis prøveperioder og introduksjonstilbud fortsatt er gjeldende for de nye tjenestene.

Etter hvert vil vi derimot ikke kunne rettferdiggjøre å bruke penger på alt som er tilgjengelig, ei heller tid til å utforske og konsumere alt innholdet. Dermed vil vi begynne å sette flere grenser. 

Jeg tror vi vil se et skifte mot å «bundle» – eller bunte sammen – flere av disse tjenestene, på forskjellige måter: Apper kan integreres i enda større grad med dekoderne til kabel- og satellitt-TV-leverandørene. Eller kanskje vi ser at flere apper lar deg dele innhold, innlogging og abonnement på tvers av tjenester for å gjøre opplevelsen så skreddersydd som mulig.

Dette kan i så fall åpne døren for et nytt nivå av personlig tilpasning som vi ikke har sett maken til tidligere. Fleksibilitet og samarbeid kommer til å være den eneste veien videre for underholdningsplattformene.

«Deepfake»-skuespill

Det var lenge slik at personlig tilpasning først og fremst dreide seg om hvilke enheter som ble brukt eller lengden på innholdet. Nå går vi inn i en ny fase, hvor teknologi vil gjøre det mulig for forbrukeren å gjøre egne tilpasninger på selve innholdet.

Netflix snakker blant annet om avspilling i høyere hastighet, og potensielt kunne komprimere en totimers film ned til bare en time. Fjorårets interaktive episode av Black Mirror, kalt Bandersnatch, visket ut linjene mellom TV og gaming, og lot seerne velge sine foretrukne narrativer underveis. 

Deepfake-teknologi er neste steg, og enkelte filmselskaper har allerede begynt å teste det ut. Med alle streamingtjenestene og filmselskaper som ønsker å tilrettelegge for mer personlig tilpasning, vil den ultimate valgmuligheten være å la seerne selv velge skuespillerne og andre detaljer i innholdet de ser på. Dette vil i så fall kunne bety at de får muligheten til å velge hovedrolleinnehaver, setting og handling etter ønske.

For eksempel kunne et filmprosjekt bli spilt inn med én- eller en håndfull skuespillere, samtidig som filmselskapet sikret seg de digitale bilderettighetene til en rekke forskjellige stjerner. Deepfake-teknologi kunne dermed gi seerne valget mellom mange forskjellige versjoner av det samme innholdet – og filmstjernene kunne bli kreditert på langt flere filmprosjekter enn i dag, uten å bruke tid eller krefter på det. 

Kommersielt sett kunne en slik ordning åpne for helt nye inntektskilder og forretningsmodeller. Skuespillerlønninger, utover grunnlønn for bilderettigheter, kunne for eksempel bli kalkulert ut ifra hvor mange som faktisk så deres versjon av innholdet – en slags pay-per-view-konkurranse mellom etablerte stjerner.

Alt dette høres kanskje usannsynlig ut, men faktisk er det ikke så veldig langt unna virkeligheten: James Dean har nylig fått tildelt hovedrollen i en kommende film om Vietnam-krigen, drøye 60 år etter hans for altfor tidlige død – noe som riktignok har skapt sterke reaksjoner fra mange i Hollywoood og ellers i filmbransjen.

Når man ser hvor enkelt og sofistikert denne deepfake-teknologien er i bruk, er det likevel sannsynlig at den vil føre til store endringer innen filmskaping i år, noe som også vil få følger for seeropplevelsen.

Personlig tilpasning i 2020 vil ikke bare endre måten vi pakketerer ulike mediealternativer, men kanskje også måten innholdet lages på – og, til syvende sist, hvordan vi som forbrukere kommer til å konsumere innhold i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS