Rema-sjef Ole Robert Reitan samlet 550 kjøpmenn på Gardermoen i januar for å lansere «Æ»-konseptet.Vidar Ruud / NTB scanpix
Gards blogg:
Lille Mack mot store Rema er en sjarmerende historie som får likes. Men den største spilleren i dette slaget er Coca Cola
KOMMENTAR: Follow the money, lyder journalistenes slagord. Noen burde fulgt pengene bak de seneste ukers pakker og sett hvilken avsender som trolig gjemmer seg under bruskorken.
REMA 1000 ER inne i og har hatt noen tunge tider: Fallende markedsandel. Mer eller mindre vellykkede satsinger på innholdsmarkedsføring.
Og mens bare lave priser og det enkle ofte var best før, skal nå en ny app gi deg 10 prosent rabatt på frukt, grønt og dine ti mest brukte varer.
Det gikk ikke lenge før Kiwi økte sin frukt og grønt-bonus til 15 prosent.
Midt i alt dette prøver Rema å finne seg noen nye bestevenner.
Det har ført til mye støy fra dem som ikke ble valgt.
OG FRA ALLE dem som står og ser på.
For noen uker siden ropte minst åtte personer på Facebook at de aldri igjen skulle handle på Rema.
Denne kvelden var handleposten Kiwi-grønn!
Akkurat slike utspill er det liten grunn til å frykte for Rema. Det vet alle som har vært sinte på merkevarer og store bedrifter - for eksempel Norwegian.
Det Kjos-faste og tidvis fagforeningsforhatte flyselskapet som ingen bruker, er snart større enn SAS.
Det som til syvende og sist teller - i hvert fall for det som bokstavelig talt er comodities - er pris, utvalg og kvalitet. For nordmenn gjerne i den rekkefølgen.
JA, SINTE NORDLENDINGER er dagligvarekjedens minste problem akkurat nå.
For hva handler egentlig dagligvarekrigene om? Og hva er bakteppet for vinterens offensiv fra Rema?
Da er det viktig å ha med seg historikken:
Det norske dagligvaremarkedet har lenge vært preget av få, store aktører og begrenset konkurranse. Derfor har bransjen vært svært lønnsom for sisteleddet.
Da Coop fikk lov å kjøpe de fleste av Ica/Rimi-butikkene, ble konkurransen enda mindre.
Nå er det tre store aktører igjen; Norgesgruppens kjeder (Meny, Spar, Joker, med flere) kontrollerer rundt 42prosent av markedet, Coop-butikkene har rundt 30 prosent - mens Rema har «bare» 24 prosent. Så har Bunnpris også noen prosent.
NÅR KUNDENE VELGER «lille Kiwi» (Norgesgruppen) foran store Rema, er det derfor en sannhet med modifikasjoner.
Og hva er årsaken til at Rema vil finne seg bestevenner, som kan gi høyere volum til lave priser?
Fordi Norgesgruppen og Coop gjerne bruker markedsmakten sin til å tvinge gjennom bedre vilkår og priser fra leverandørene, enn det Rema kan få. Da blir det vanskeligere for Reitan å levere faste, lave priser og seier på VGs matbørs.
Om de lykkes med strategien, vil tiden vise.
Oppmerksomhet har denne krigen definitivt fått.
MED STORE TITLER og mange likes, hvor «store Rema» har vært slem mot lille Lerum, Mack og Hansa.
Samtidig vil alle som leser mer enn overskriftene, få med seg at disse fortsatt kan bli å finne i hyllene, i hvert fall i lokale nedslagsfelt. Forhandlingene er heller ikke over.
Men bak overskriftene - hvem andre er det som forhandler med Rema akkurat nå?
Den virkelig store ulven som Reitan ikke vil være bestevenn med lenger, er nemlig amerikansk.
Men det er ikke dette overskriftene har handlet om.
Og det er ikke Coca Cola som har ledet an «krigen» mot Rema. Det ville ikke vært en god PR-strategi - det er vanskelig å få sympati når du er en av verdens største merkevarer.
Det smarteste ville selvsagt vært å la noen av dine små venner gå fremst i krigen.
DE LOKALE BRYGGERIENE kjemper indirekte også Coca Colas kamp når de går til mediekrig mot Rema.
Til dels også direkte, ettersom Mack også tapper brus for dem på sitt bryggeri.
For begge parter er det en fordel at dette blir presentert som en en historie om at dagligvarekjeden ikke vil selge nordnorsk øl.
Men ser man litt bak overskriftene, står etter alt å dømme den største «kampen» mellom Reitan og den amerikanske brusgiganten.
Skal Rema tvinges til å ta inn flere Cola-produkter - eller skal bestevennplanen med Pepsi og strategien om mer sukkerfri brus la seg gjennomføre?
Et viktig poeng her er selvsagt at det selges langt mer brus enn øl i Norge.
I fjor kjøpte vi 474 millioner liter brus. Den originale colaen står alene for nær en tredel av dette.
Og den globale kampen mellom Coca Cola Company og PepsiCo er definitivt levende i norske butikkhyller:
Pepsi Max ligger trolig an til å passere den originale Colaen som landets mest solgte brus snart. For et drøyt år siden var differansen bare et par prosent, skrev Dagens Næringsliv.
BAK DE SISTE ukers overskrifter står det, som det ofte gjør, mye PR-arbeid. Gode råd er som kjent dyre.
Rema har ringt First House for nødhjelp. Ringt, får vi tro, all den tid byrået ikke har egen side på Facebook, hvor denne krigen i stor grad står.
Coop bruker nevntes byrås avhoppere i Kruse Larsen AS, med trønderen Bjarne Håkon Hanssen i spissen. Herfra får «colonialmajor Odd Reitan» fra Trondheim neppe særlig sympati.
Flere eks-politikere og tidligere pressefolk finner vi også i Zynk - som har Coca Cola på kundelisten de vanligvis ikke forteller så mye om.
Og mange av disse rådgivernes gode venner både i og utenfor politikken er særdeles aktive i diskusjonen og på sosiale medier.
Nye bestevenner blir det nok også ut av dette. For det gamle ordtaket gjelder fortsatt: Min fiendes uvenn, er min venn.
Hvem andre er det som tjener på krigen mellom Rema og Coca-Cola, Mack og Hansa? Coop og Norgesgruppen.
Alle de tre i halvfet skrift vil tjene på å tvinge Remas bestevennstrategi i kne:
Coca Cola kan selge flere varer.
Norgesgruppen og Coop kan smile til en konkurrent som må ta inn dyre varer de egentlig ikke ønsker.
Sist, men ikke minst: De store PR-byråene kan fakturere godt for å spre mer eller mindre gode saker til norske redaksjoner.
SLIK KUNNE vi fortsatt lenge.
Nå er det på ingen måte unikt at norske redaksjoner bruker saker som stammer fra et byrå eller som noen kan «tjene» på. Det skjer hver eneste dag. Og i alle saker er det parter som har interesser.
Men noen ganger svikter den kritiske sansen og journalistiske nysgjerrigheten mer enn ellers.
Som når det lyser nordnorsk øl av forsidene, men egentlig lukter amerikansk sukkervann.
- Vi står ikke bak en kampanje mot Rema
Coca Cola Norge har fått lese innholdet i denne kommentaren.
Og via kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg svarer selskapet slik på antydningene om at det er de som står bak dagligvarekrigen i spaltene:
- Vi vil på det sterkeste avvise at Coca-Cola står bak en kampanje mot Rema, hvor Mack og Hansa kjemper på vegne av oss.
Bestevennstrategien får alvorlige konsekvenser for alle merkevarer som er ute av Rema 1000 sine butikker, og berører svært mange ulike produsenter.
Hansa og Macks engasjement i denne saken handler åpenbart om deres egen overlevelse som ølprodusenter i kampen mot Ringnes / Carlsberg.