Nytt samarbeid mellom CNN og Dagbladet: Får bruke TV og annet innhold fra mediegigant

- Våre lesere får en bredere dekning av utenriksstoff, sier sjefredaktør John Arne Markussen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

CNN International Commercial og Dagbladet har inngått en avtale som gir Dagbladet tilgang til CNNs innhold - for bruk på alle Dagbladets flater – nett, mobil, nett-tv og i papirutgaven.

Det opplyset mediehuset i en melding onsdag.

Avtalen gir Dagbladet tilgang til innhold fra CNN International Newsource, sammen med hundrevis av samarbeidende kringkastere og digitale partnere.

Stoffutveksling og partnerskap

- Dagbladet vil integrere CNN i sin nyhetsformidling og ha tilgang til CNN reportere og korrespondenter over hele verden, og får en særskilt tilgang til innhold knyttet til amerikansk politikk og det forestående valget. Avtalen gjelder det norske markedet og trer i kraft øyeblikkelig, heter det.

Dagbladet vil også dra nytte av CNNs kompetanse om livesendinger og tv-produksjon gjennom rådgivning og opplæring, samt sende ansatte på CNNs prestisjetunge Digital Leadership Training Programme i hovedkvarteret i Atlanta.

Og andre veien vil Dagbladet også levere innhold til CNN i forbindelse med store nyhetshendelser.   

- Det var CNN som «fant» Dagbladet

-  Vi er glade for å ønske Dagbladet velkommen inn i storfamilien av CNN-partnere, sier Greg Beitchman, visepresident med ansvar for innhold, salg og partnerskap innen CNN International.

- Innholdet og reportasje fra CNN vil bringe ytterligere dybde og internasjonalt perspektiv til Dagbladets allerede sterke nyhetstilbud, sier han, og legger til:

- Norden er svært interessant akkurat nå når det gjelder nyhetsformidling på nettet, denne utviklingen dannet bakteppet for en allianse mellom Dagbladet og CNN, som spilte en nøkkelrolle i etableringen av partnerskapet.   

- Web-TV er en stadig viktigere del av vårt nyhetsarbeid, og vi er stolte av å inngå et partnerskap med verdens mest kjente nyhetskanal – CNN. Initiativet kom fra CNN som har merket seg vår sterke posisjonen digital, sier Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen.   

Han legger til:

- Et innholdssamarbeid med CNN vil bety at våre lesere får en bredere dekning av utenriksstoff på web-tv, mer analyse og bedre tilstedeværelse ved store hendelser og større arrangementer. Særlig vil det gjelde USA hvor man nå står foran et meget spennende og annerledes presidentvalg.    

Powered by Labrador CMS