Tirsdag kaller den norske friidrettsutøveren Karsten Warholm inn til pressekonferanse for å snakke om året som gikk - og året som kommer. Men denne gang blir det med en twist.
– Det er flere gode grunner til at vi vil prøve ut Clubhouse som arena for pressekonferanse. Jeg synes det er innovativt og spennende – og jeg har allerede hatt gode opplevelser på denne plattformen. Dessuten er dette skapt for situasjonen vi har med pandemi og smittevern. Så vi vil forsøke – også høster vi erfaringer som vi tar med oss videre. Alle er velkommen til å bli med på en kanskje litt utradisjonell pressekonferanse, sier Warholm til M24.
Clubhouse har tatt særlig norske medier med storm de siste ukene. Nå vil Warholm utnytte momentet som appen opplever. Sammen med sin hovedtrener Leif Olav Alnes skal han moderere pressekonferansen tirsdag.
Der skal de prate om alt fra idrettsprestasjonene hans i 2021 og hvordan de skal foreta endringer inn i 2021 til eventuell deltakelse i EM - og status på planer for OL.
Derfor tester de plattformen
Kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i GimCom AS har vært rådgiver hos Team Warholm i snart tre år. Han sier de nå tester det ut:
– Det er en plattform for kommunikasjon som vi synes er spennende – og Karsten er jo den i teamet som kom med ideen. Han har allerede fått en del erfaring på Clubhouse. Det er jo også en meget hensiktsmessig måte å kommunisere på i disse koronatider.
– Er Karsten selv på Clubhouse fra før?
Ja, det er Karsten som tok initiativet til at vi skulle kjøre pressekonferansen på Clubhouse. Så dette er ikke noen ide som jeg skal skryte på meg. Karsten følger prater rundt sport – og andre litt ledige samtaler eller diskusjoner. Han deltok også nylig i en seanse med Jan Åge Fjørtoft og Mads Hansen som er aktive på Clubhouse. Så Karsten har erfaring. Jeg er en fersking på Clubhouse.
– Hva tenker dere om at kun iOS-brukere har Clubhouse? Vil det kunne ekskludere noen fra å delta?
– Det er klart at det er en svakhet at det kun er iOS-brukere som kan benytte tjenesten i dag. Men vi supplerer Clubhouse-seansen med pressemelding til redaksjonelle medier, for å få større bredde og nedslagsfelt. I dag synes vi konseptet Clubhouse er spennende med lyd og stemmer, og ikke video og tekst. Vi vet at det er flere andre multinasjonale giganter – som Facebook og Twitter – som også kommer med lignende satsinger. Hvem som er førende om ett år – og hvem som er borte vekke fra denne arenaen – er vanskelig å vite. Men det er verdt å teste som plattform for en pressekonferanse. Tiden vil vise om det er noe vi gjør senere – eller om det kun blir et blaff».
– Hvordan tror dere pressen tar imot en slik invitasjon?
– Det er vanskelig å vite. Journalister er ofte overrepresenterte i denne type fora. De er ofte innovatører eller tidlige brukere. Vi får satse på at det deltar noen journalister. Joda, vi er litt spente. Dersom det ikke kommer noen – eller veldig få – så skal vi legge oss paddeflate. Samt innrømme at dette ikke ble noen suksess. Vi får se hva som skjer, sier Gimnes.