I den framvoksende jungelen av «innholdsbyråer» har Cloud Media Service vært blant de mest synlige i debatten.
Byrået leverer både reklame og såkalt innholdsmarkedsføring og journalistikk - fra hver sin avdeling.
Og nå lanserer de egne regler som skal sikre presseetikken og styrke byråenes troverdighet.
- Det er en stor forskjell på journalistikk og reklame. Det må også reflekteres i hvordan man organiserer seg internt og hvilke regler, sier digitalsjef og partner Lucas H. Weldeghebriel i Cloud Media Service til Medier24.
Hva sier presseforbundets generalsekretær Kjersti Løken Stavrum? Se intervju med henne nederst i saken!
Pløyer upløyd mark
Han peker på at det på ingen måte er nytt at mediehus har både kommersielle og redaksjonelle avdelinger - men det er mer uvanlig at eksterne innholdsmiljøer som leverer begge deler til trykte og digitale medier.
Og denne nypløyde marka har få kjøreregler. Det vil Cloud Media Service gjøre noe med selv:
- Vi har etablert regler internt hos oss som tydeliggjør skillet mellom børs og katedral. Ingen skal være i tvil om at vi er ryddige, fordi hele forretningsmodellen vår står og faller på vår troverdighet, sier Weldeghebriel.
Se regelverket nederst i saken.
Fastholder skillet
Innholdsbyrået har to avdelinger: Cloud Story leverer journalistikk til mediehus som følger Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten, mens Cloud Content leverer reklame og innholdsmarkedsføring.
Nyansatt redaksjonssjef Marte Glanville i den redaksjonelle delen er klar:
- Vi skal være best i klassen på presseetikk. Alle kunder skal stole på at Cloud Storys innhold er produsert etter de samme presseetiske regler som mediene ellers forholder seg til. Det er for å sikre at journalistikk levert av Cloud Story holder etablert presseetisk standard, at vi har vedtatt disse reglene, sier redaksjonssjef i Cloud Story Marte Glanville.
Habilitetserklæring og åpne kundelister
Regelverket slår blant annet fast at frilansere ikke kan jobbe for begge avdelinger i byrået.
Lucas Weldeghebriel
Frilansere som jobber redaksjonelt, må også signere en habilitetserklæring som viser eventuelle andre bindinger og oppdrag de utfører.
Og: Byrået vil også tilstrebe full åpenhet om kommersielle kunder, og gi alle fullt innsyn i disse.
Nå håper redaksjonssjef Glanville at resten av bransjen følger noenlunde i samme retning:
- Det er i alles interesse at resten av bransjen følger etter og utarbeider sine egne etiske regelverk. Ellers må de gjerne kopiere vårt, sier hun.
Dette er Cloud Media Services interne etiske plakat:
Det er et klart og tydelig internt skille mellom redaksjonell og kommersiell avdeling.
Frilansere som leverer innhold til mediebedrifter via Cloud Story må signere habilitetserklæring. Oppdragsgiver skal til enhver tid ha fullt innsyn i frilanserens eventuelle bindinger.
Journalister som benyttes av Cloud Story, kan ikke benyttes av Cloud Content. Journalister i Cloud Media Service jobber enten for kommersiell eller redaksjonell avdeling.
Full åpenhet i Clouds Contents kommersielle kundelister. Vi vil til en enhver tid tilby fullt innsyn i våre kundelister.
Cloud Story følger Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten, og leverer kun innhold til mediebedrifter som gjør det samme.
Denne habilitetserklæringen må frilansere som jobber redaksjonelt for Cloud Media Service levere: