- Betryggende at de har valgt å gjøre dette, og viktig at nye enheter holder orden i eget hus fra start
Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund var kjent med at Cloud Media Service arbeidet med egne husregler.
Og når Medier24 legger de endelige reglene fram for pressegeneralen for en kommentar, er hun positiv til at de går foran på denne måten:
- Det vil alltid være sånn at det er redaktøren i det enkelte medie som står ansvarlig for det som publiseres. Men det er betryggende at de har valgt å gjøre dette - å lage husregler slik veldig mange redaksjoner også gjør. Det er mange nye enheter og miljøer i disse dager. Deres troverdighet og videre suksess vil være basert på at de holder orden i eget hus, med en tydelig forankring fra start, sier Løken Stavrum.
Eksterne produksjonsmiljøer har vært vanlig i TV-bransjen lenge, men har ikke vært så vanlig i trykte og digitale medier. Nå kommer dette for fullt framover, og også saker fra disse vil kunne havne for PFU.
Er det da naturlig eller nødvendig å endre Vær varsom-plakaten for å ta opp i seg denne utviklingen? Nei, mener generalsekretæren. Svaret på «alle spørsmål» står å lese i VVP. Men det betyr ikke at det kan være riktig å presisere egne regler for enkelte deler av prosessen og bransjen:
- Vær Varsom-plakaten gjelder hele prosessen fra innsamling av innhold til publisering. Og så vet vi at mange redaksjoner ønsker å ha ytterligere husregler, for å sikre seg enda mer på enkelte områder. For eksempel har Dagens Næringsliv nå laget nye regler innenfor sitering og kreditering. At et nytt produksjonsselskap som ligger tett opp mot innholdsmarkedsføring på sin side ønsker egne husregler, det er positivt og viser at de er på vakt, sier Løken Stavrum.
Cloud Media viser selv til Vær varsom-plakaten, og understreker det viktige skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. Men pressegeneral Kjersti Løken Stavrum understreker at det er utøvelsen som til syvende og sist gjelder - ikke hvilke regler som henger på veggen:
- Hvis det kommer mange nye miljøer fort, kan det være grunn til bekymring. Redaksjonelle kulturer er mer etablert og rotfestet, og det er viktig med en prinsippfaste publisister i disse nye byråene. At de som sitter med roret har en forståelse om viktigheten og betydningen av det frie ord og hva som er journalistikk, sier hun.
Og håper regelverket blir fulgt opp i praksis:
- Det er et godt utgangspunkt, og jeg liker at de er tidlig på ballen og samtidig søker råd fra andre. Så vil praksis vise om dette også fungerer slik det bør.