Cloud Media går foran: Lanserer etisk regelverk for byråer som lager både journalistikk og reklame

Vil være best i klassen. - Og bransjen må gjerne kopiere vårt regelverk, sier redaksjonssjef Marte Glanville.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I den framvoksende jungelen av «innholdsbyråer» har Cloud Media Service vært blant de mest synlige i debatten.

Byrået leverer både reklame og såkalt innholdsmarkedsføring og journalistikk - fra hver sin avdeling.

Og nå lanserer de egne regler som skal sikre presseetikken og styrke byråenes troverdighet.

- Det er en stor forskjell på journalistikk og reklame. Det må også reflekteres i hvordan man organiserer seg internt og hvilke regler, sier digitalsjef og partner Lucas H. Weldeghebriel i Cloud Media Service til Medier24.

  • Hva sier presseforbundets generalsekretær Kjersti Løken Stavrum? Se intervju med henne nederst i saken!

Pløyer upløyd mark

Han peker på at det på ingen måte er nytt at mediehus har både kommersielle og redaksjonelle avdelinger - men det er mer uvanlig at eksterne innholdsmiljøer som leverer begge deler til trykte og digitale medier.

Og denne nypløyde marka har få kjøreregler. Det vil Cloud Media Service gjøre noe med selv:

- Vi har etablert regler internt hos oss som tydeliggjør skillet mellom børs og katedral. Ingen skal være i tvil om at vi er ryddige, fordi hele forretningsmodellen vår står og faller på vår troverdighet, sier Weldeghebriel.

  • Se regelverket nederst i saken.

 

Fastholder skillet

Innholdsbyrået har to avdelinger: Cloud Story leverer journalistikk til mediehus som følger Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten, mens Cloud Content leverer reklame og innholdsmarkedsføring.

Nyansatt redaksjonssjef Marte Glanville i den redaksjonelle delen er klar:

- Vi skal være best i klassen på presseetikk. Alle kunder skal stole på at Cloud Storys innhold er produsert etter de samme presseetiske regler som mediene ellers forholder seg til. Det er for å sikre at journalistikk levert av Cloud Story holder etablert presseetisk standard, at vi har vedtatt disse reglene, sier redaksjonssjef i Cloud Story Marte Glanville.

Habilitetserklæring og åpne kundelister

Regelverket slår blant annet fast at frilansere ikke kan jobbe for begge avdelinger i byrået.

Frilansere som jobber redaksjonelt, må også signere en habilitetserklæring som viser eventuelle andre bindinger og oppdrag de utfører.

Og: Byrået vil også tilstrebe full åpenhet om kommersielle kunder, og gi alle fullt innsyn i disse.

Nå håper redaksjonssjef Glanville at resten av bransjen følger noenlunde i samme retning:

- Det er i alles interesse at resten av bransjen følger etter og utarbeider sine egne etiske regelverk. Ellers må de gjerne kopiere vårt, sier hun.

Dette er Cloud Media Services interne etiske plakat:

  1. Det er et klart og tydelig internt skille mellom redaksjonell og kommersiell avdeling.
  2. Frilansere som leverer innhold til mediebedrifter via Cloud Story må signere habilitetserklæring. Oppdragsgiver skal til enhver tid ha fullt innsyn i frilanserens eventuelle bindinger.
  3. Journalister som benyttes av Cloud Story, kan ikke benyttes av Cloud Content. Journalister i Cloud Media Service jobber enten for kommersiell eller redaksjonell avdeling.
  4. Full åpenhet i Clouds Contents kommersielle kundelister. Vi vil til en enhver tid tilby fullt innsyn i våre kundelister.
  5. Cloud Story følger Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten, og leverer kun innhold til mediebedrifter som gjør det samme.

Denne habilitetserklæringen må frilansere som jobber redaksjonelt for Cloud Media Service levere:

- Betryggende at de har valgt å gjøre dette, og viktig at nye enheter holder orden i eget hus fra start

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund var kjent med at Cloud Media Service arbeidet med egne husregler.

Og når Medier24 legger de endelige reglene fram for pressegeneralen for en kommentar, er hun positiv til at de går foran på denne måten:

- Det vil alltid være sånn at det er redaktøren i det enkelte medie som står ansvarlig for det som publiseres. Men det er betryggende at de har valgt å gjøre dette - å lage husregler slik veldig mange redaksjoner også gjør. Det er mange nye enheter og miljøer i disse dager. Deres troverdighet og videre suksess vil være basert på at de holder orden i eget hus, med en tydelig forankring fra start, sier Løken Stavrum.

Eksterne produksjonsmiljøer har vært vanlig i TV-bransjen lenge, men har ikke vært så vanlig i trykte og digitale medier. Nå kommer dette for fullt framover, og også saker fra disse vil kunne havne for PFU.

Er det da naturlig eller nødvendig å endre Vær varsom-plakaten for å ta opp i seg denne utviklingen? Nei, mener generalsekretæren. Svaret på «alle spørsmål» står å lese i VVP. Men det betyr ikke at det kan være riktig å presisere egne regler for enkelte deler av prosessen og bransjen:

- Vær Varsom-plakaten gjelder hele prosessen fra innsamling av innhold til publisering. Og så vet vi at mange redaksjoner ønsker å ha ytterligere husregler, for å sikre seg enda mer på enkelte områder. For eksempel har Dagens Næringsliv nå laget nye regler innenfor sitering og kreditering. At et nytt produksjonsselskap som ligger tett opp mot innholdsmarkedsføring på sin side ønsker egne husregler, det er positivt og viser at de er på vakt, sier Løken Stavrum.

Cloud Media viser selv til Vær varsom-plakaten, og understreker det viktige skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. Men pressegeneral Kjersti Løken Stavrum understreker at det er utøvelsen som til syvende og sist gjelder - ikke hvilke regler som henger på veggen:

- Hvis det kommer mange nye miljøer fort, kan det være grunn til bekymring. Redaksjonelle kulturer er mer etablert og rotfestet, og det er viktig med en prinsippfaste publisister i disse nye byråene. At de som sitter med roret har en forståelse om viktigheten og betydningen av det frie ord og hva som er journalistikk, sier hun.

Og håper regelverket blir fulgt opp i praksis:

- Det er et godt utgangspunkt, og jeg liker at de er tidlig på ballen og samtidig søker råd fra andre. Så vil praksis vise om dette også fungerer slik det bør.

Powered by Labrador CMS