- Altså: Hvorfor står det ikke annonse, men sponset innhold? Jeg mener jo det kunne stått annonse. Men det er nå opp til VG. Og det er ingen tvil om at dette er reklame.
Det er slutten av august 2015, og intet ord er mer buzz i media akkurat nå enn innholdsmarkedsføring.
Reklamejournalistikk, som noen kaller det. Etterligninger. Eller reklame som virker, vil andre si.
Ragnar Bø er partner i Cloud Media og tilhører sistnevnte gruppe. Nå er han gjesteforeleser hos sisteårsstudentene på medier og kommunikasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Det gjør han i en tid med både kritikk av reklameformen, etikken og selskapet - men også tall som viser at innholdsmarkedsføringen Cloud Media produserte for Nordisk Film, gjennom VG fikk over 300.000 visninger på to dager.
- Det er jo det dette handler om. Hvis det vekker interesse, er godt skrevet og har en verdi, så er det gjerne også god reklame, sier Bø.
Spår mer outsourcing
Medier og kommunikasjon er et mindre spisset studie enn journalistikk. Det har tekst og bilde, men også film, tv, reklame og internett.
Og studentene herfra kan passe godt inn i framtidas mediebransje, tror Bø:
- Egmont var et av de første større mediehusene i Norge som bestemte seg for å sette ut deler av den journalistiske produksjonen sin. Å ansette folk er en stor investering, og det er mye administrasjon. Jeg tror outsourcing blir mer og mer vanlig framover. Det er jo utbredt i andre deler av media - som for eksempel TV. Monster og Rubicon er eksempel på produksjonsselskaper som til sammen omsetter for ca 1 milliard NOK per år.
- Dette tror jeg kommer i større grad til avis og magasiner fremover. Samtidig ønsker de ikke å forholde seg til flere hundre frilansere - det er også ganske mye å administrere. Og det er her firmaer som oss kommer inn i bildet. Vi kan levere gode produkter og sparer mediene for tid, sier Bø.
Cloud Media har holdt på et par år, og har nå en fast stab på 13 personer stab og 25 frilansere med lang fartstid i bransjen.
- Men får vi som frilansere mindre betalt hvis de jobber for dere, og ikke utgiveren direkte?, spør en av studentene.
- Vi blir litt dyrere, fordi vi er et mellomledd. Men vi gjør også en del av jobben på administrativ side. Kanskje blir det en lavere sum per oppdrag - men flere oppdrag, svarer Bø
Nok å gjøre
Ja: Ragnar Bø og Cloud Media tror og håper naturlig nok at det er god business for dem framover.
- I det store bildet er det kanskje for mange frilansere, og det er mange som prøver seg og sender inn forslag til oss eller magasinene. Men etterspørselen etter frilansere kommer også til å øke. Både magasinene og vi er avhengig av trygge og gode leverandører.
- Og for dere som er offensive, tror jeg det blir mer enn nok å gjøre framover. Jeg tror de som leverer godt, vil få mange oppdrag, sier Bø til studentene.
Mens han prøver å holde tunga rett i munnen når han skiller mellom reklame og journalistikk.
Cloud Media består av to avdelinger; Cloud Story, som lager journalistikk, og Cloud Content, som lager innholdsmarkedsføring - altså reklame. Enten for publisering i medier, eller for merkevarenes egne kanaler.
Og skottet mellom disse to avdelingene er der:
- Vi spiser lunsj sammen, og døra står alltid åpen. Men de som jobber hos oss, kan ikke jobbe med reportasjer den ene dagen, og reklame den neste. Og vi jobber nå med dette også overfor frilanserne våre, sier Bø.
Ikke like skeptisk
Men content marketing på Høgskolen? Reklamejournalistikk for studenter som skal lære seg faget?
- De liker jo ikke dette i journalistikkutdanningen. Men dette er jo den virkeligheten vi må forholde oss til, sier førsteamanuensis Robert Wallace Vaagan til Medier24.
- Og vi må utdanne studenter som er i stand til å jobbe når de er ferdig her, legger han til.
Innholdsbyråer og reklamemiljøer som Cloud Media kommer til å være på jakt etter dem framover. Ragnar Bø inviterte interesserte på besøk for å spise lunsj og kanskje få praksis i byrået.
Og det avviser ikke studentene Medier24 snakket med etter forelesningen.
- Det virker i hvert fall som om framtiden ikke blir bare en jobb, at vi blir journalist på én arbeidsplass, sier Cecilie Tveten.
Studentene har forskjellige karrieredrømmer. Alt fra foto til grafikk, kommunikasjon og journalistikk.
- Jeg kunne godt tenke meg å drive med journalistikk i noen år, men kanskje ikke for alltid, sier Marit Dale Aal.
Marte Ovenberg var en av dem som merket utfordringene i mediebransjen på kroppen i fjor. Hun har jobbet som frilanser for dittOslo-avisene siden tidlig i tenåra:
- Men i fjor ble hele redaksjonen sagt opp og alt ble lagt ned i løpet av noen få måneder. Så jeg har vært litt redd for hvordan framtida blir.
Og studentene følger med på utviklingen i bransjen. De både fulgte med og stilte spørsmål da Bø snakket om nye reklameformer. Ja, kanskje er de mindre skeptisk enn «journalister» flest?
- Jeg har også vært litt skeptisk - det må jeg innrømme. Men jeg har også vært litt nysgjerrig på hva det egentlig er, og hvordan vi kan gjøre dette på riktig måte, sier Ovenberg. Og legger til:
- Jeg ble også litt positivt når jeg hører litt mer om hvordan de jobber, og med tydelig skille mellom reklame og journalistikk. Og vi som går medier og kommunikasjon - kanskje vi er litt bedre og bredere forberedt på karrieremulighetene som kommer? Det er i hvert fall positivt å få noen som motiverer oss til at det er muligheter!