Nå går også presseetiker - og tidligere Dagbladet-journalist - Trygve Aas Olsen, ut mot det han mener er Dagbladets spekulative vinklinger.
– Dagbladets titler tar meg ikke på alvor som leser. Det irriterer meg, og jeg føler hele tiden som det er noen som prøver å lure meg. Det sverter over på den gode gravejournalistikken deres, sier Aas Olsen til Medier24.
Der forsvarer han Dagbladets praksis, og mener de lager saker, titler og ingresser som folk har lyst til å lese. Han peker også på at avisen opplever stadig vekst i lesertall.
Aas Olsen, som til vanlig er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, kjøper imidlertid ikke Hansens forklaring.
– Han svarer ikke på kritikken om at de lurer leseren. Det er et hull i forklaringen. Det er synd at Frode Hansen ikke er interessert i å lytte på kritikken og dermed gjøre Dagbladet enda bedre. Slik har de vært de siste 20 årene, sier Aas Olsen.
Selv skrev han boken «Sex, drap og dårlig ledelse - hvordan Dagbladet mistet troverdighet, penger og lesere» i 2010, der han så på avisas utvikling med kritiske øyne.
Aas Olsen synes kriteriene som Hansen og Dagbladet måler suksess på i 2020 blir for tynt, og mener at journalistikk skal måles etter flere kriterier enn antall klikk.
– Dagbladet sin «fake bait»-journalistikk scorer ikke høyt på mine kriterier for god journalistikk, sier han.
Aas Olsen trekker frem en uortodoks sammenligning for å sette kriteriene i perspektiv.
– Pornhub er større enn Dagbladet. Betyr det at denne pornosiden er bedre enn Dagbladet? Hva vil de konkurrere om? spør han retorisk før han raskt understreker til at han ikke sammenligner avisen med pornosider.
Samtidig er Aas Olsen klar på at han ikke stempler Dagbladets journalistikk som «fake news».
– Dette er ikke «fake news». Dagbladet har sin måte å gjøre det på, men det appellerer ikke til meg, sier han.
– Vi er blant de beste i klassen
Nyhetsredaktør Frode Hansen er blitt forelagt kritikken fra Trygve Aas Olsen.
I en epost til Medier24 skriver Hansen at det naturligvis er helt legitimt å mene at måten de bruker tabloide virkemidler på ikke appellerer til den enkelte.
Samtidig synes han at Aas Olsen bruker svært drøye sammenligner og begrepsbruk.
– Vi måler selvsagt ikke bare journalistisk suksess på klikk, da bør Aas Olsen lese innlegget en gang til, skriver Hansen.
Han skriver videre at Dagbladet stadig får flere og lesere som også er lojale mot universet ved å tilbringe mer tid der.
Samtidig er han klar på at det er viktig å rette opp enkelte feil.
– Da lurer vi ikke leserne, slik enkelte spesielt i bransjen hevder. Men det hender naturligvis at vi ikke treffer på for eksempel fronttittel, og da må vi justere, skriver Hansen og legger til:
– Dagbladet er ett av landets mest-vinnende mediehus på avslørende journalistikk, og vi er også blant de beste i klassen i PFU de siste årene.