SATSER PÅ AI: Espen Viskjer (Norgessjef Retriever), Claes Lyth Walsø (CIO Retriever) og Jon Atle Gulla (Professor NTNU).

Retriever vil analysere tekst med kunstig intelligens - nytt samarbeid med NTNU

- Åpner for helt nye muligheter, sier Espen Viskjer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Retriever tar i bruk kunstig intelligens for å analysere en økende mengde data på en helt ny måte. Og starter nå et nytt samarbeid med NTNU, heter det i en melding fra analyseselskapet.

- Kundene våre har langt flere differensierte flater, kanaler og menger informasjon å ta hensyn til enn tidligere. At kommunikasjons­landskapet har endret seg ser vi tydelig i mengden informasjon som produseres og hvordan den konsumeres, sier Espen Viskjer, norgessjef i Retriever. 

Som et svar på dette har selskapet bygget en teknisk plattform og et rammeverk for å utføre avansert tekstanalyse, på alle de nordiske språkene for «all type ustrukturerte data». 

Og det er det mye av: Retriever bearbeider daglig cirka fire millioner artikler, sendinger og innlegg på sosiale medier, fra norske og internasjonale medier, ifølge selskapet selv. 

Dette er vel 40 ganger større volumer enn for 10 år siden. Og trenden avtar ikke.

Kan analysere fortløpende

For å møte den massive informasjonsstrømmen med stadig flere kanaler, startet Retriever et prosjekt for to år siden. Målet var å se hvordan kunstig intelligens kunne gi bedre innsikt i dataen. Med den nye tekniske plattformen, kan milliarder av artikler og innlegg i sosiale medier analyseres fortløpende og settes i system for kundene.

- Det betyr at vi kan stille spørsmål til systemet, uten at vi på forhånd vet eksakt hva slags svar vi er ute etter. Dette åpner for helt nye muligheter for analytikerne våre og for kundene våre. Vi kan gjennomføre analyser som finner mønstre, utviklingstrekk og innsikt basert på de enorme mengdene data som vi har tilgengelig, sier Viskjer.

Fra høsten starter Retriever også et samarbeid med NTNU, hvor de skal involvere studentene i utviklingen av teknologien.

- I 20 år har vi samlet og analysert store mengder data fra det norske og internasjonale medielandskapet. Ny teknologi gir oss mulighet til å bruke disse dataene på en helt annen måte enn tidligere, sier Viskjer. 

I følge NTNU er det stadig flere studenter som er interessert i Ai og maskinlæring.

- Og det er enda godt, siden vi merker en massiv etterspørsel fra næringslivet etter denne type kompetanse, sier professor ved NTNU, Jon Atle Gulla.

Powered by Labrador CMS