Her er gjengen som skal serve Facebooks norske kunder. Og «stjele» enda mer fra tradisjonelle medier

- Målet er selvsagt vekst. Vi har 3,2 millioner brukere hver måned, så potensialet er fortsatt stort, sier Rune Paulseth - sjef for Facebooks norske salgskontor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I vinter meldte Medier24 at Facebook skulle etablere seg med et norsk salgskontor.

I løpet av våren har kontoret kommet på plass med fire ansatte i Oslo - og tirsdag ettermiddag inviterte Facebook til halvdagsseminar, markering og fest av sin nye tilstedeværelse i Norge.

Det skjedde med gjester fra Facebooks europeiske ledelse, kjendiser som Aksel Lund Svindal - og ikke minst statsminister Erna Solberg.

- Vi er selvsagt beæret av at hun tok seg tid til å komme. Og jeg syntes det hun sa var veldig bra, sier Rune Paulseth til Medier24. Han er Country Manager for Norge, det vil si sjef for Facebooks kontor i Oslo.

- Hvorfor kommer Facebook til Norge?

- Norge er et lite land, og vi er nok et av de minste kontorene i selskapet. Men det er et viktig marked, med sterk organisk vekst. Og nordmenn er aktive og mobile - både brukere og bedrifter. Så har det vært en lang prosess, der vi nå ble enige om dette som et godt business case. Noe som gikk helt opp til toppledelsen i Facebook, sier Paulseth.

Han har det siste året jobbet med Stockholm som base, som inntil nå har vært det eneste nordiske kontoret. Det vil si at Oslo får Facebook-kontor før København.

Se Erna Solbergs hilsen på dagens markering:

Salgskontor for storkunder - ingen brukersupport for deg og meg

Tirsdagens arrangement fant sted på de relativt hippe coworking-spacet MESH i Oslo, med hashtags, grillfest og god drikke.

Men når hverdagen begynner igjen for de fire norske Facebook-ansatte, så er det på et litt mer anonymt kontor i Barcode. Og det blir ikke et sted som den vanlige Facebook bruker eller en liten annonsør normalt vil oppsøke.

- Vårt team i Oslo vil primært jobbe mot de aller største kundene og mediebyråene, og som trenger litt mer støtte, support og veiledning.

- Og så handler det kanskje om å være proaktiv mer enn reaktiv. Hjelpe kundene, drive med opplæring, veiledning, presentasjon og kursing, sier Paulseth.

- Hva blir den største forskjellen på nå og tidligere?

- De store kundene har hele tida vært servet godt, selv om vi ikke har vært fysisk til stede alltid. Men nå blir det mer «innsatseffektivt», vi kan være kjappere til stede når kundene etterspør oss. Vi trenger ikke planlegge alt flere uker i forveien. Og ikke minst, vi kan invitere kundene til oss selv, i Oslo.

#HalloNorgeFB: 

Mellom 1 og 2 milliarder kroner i 2016

Så er det naturlige spørsmålet selvsagt: Et salgskontor i Norge betyr vel også ambisjoner om å vokse og øke omsetningen?

- Ja, det er klart - det har vi jo alle, svarer Paulseth.

Hvor store er Facebook i Norge? Det fins det ikke offisielle tall på; på dette området er det rett og slett lite åpenhet å spore. Prognoser fra mediebyrået Group M i Dagens Næringsliv tidligere i år, antyder at nettgiganten kan få en omsetning på 1,5 milliarder kroner i år. Det betyr i så fall en vekst på 50 prosent, ifølge Group M.

Et spørsmål som «alltid» kommer opp når Facebooks omsetning diskuteres, er skatt. Nettsamfunnet betaler lite skatt av omsetningen som skapes i Norge, et tema statsminister Erna Solberg bare såvidt nevnte i sin tale. Facebooks konkurrenter, norske medier, var langt mer opptatt av det i spørsmålene til Solberg.

Og på spørsmål fra Medier24, svarer Paulseth som giganten «alltid» gjør:

- Vi følger lover og skatteregler i de markedene vi opererer, sier han.

«Har mye dekning som ikke utnyttes»

Paulseth og nettsamfunnet selv kommenterer heller ikke hva de reelle omsetningstallene i Norge. Men for en del av markedet fins det noen offentlige tall - for eksempel til Mediebarometeret fra mediebyråene.

Det forteller ganske nøyaktig om 55 prosent vekst så langt i år, på den delen av reklamekaka som går gjennom mediebyråer, til sosiale medier. Som i all hovedsak vil si Facebook og Instagram.

- Når du ser på de tallene, har sosiale medier i år fire prosent av markedet. Når du ser at vi har 3,2 millioner brukere hver eneste måned, og tenker ut fra en god, gammeldags «share of wallet», så har vi ganske mye dekning som ikke utnyttes, sier Rune Paulseth.

- Samtidig er ikke vekst den eneste «KPI-en» vi måler på. Det handler fortsatt om involvering på plattformen. At «folka på Facebook» trives, legger han til.

Paulseth viser også til noe Aksel Lund Svindal etterlyste i en debatt på arrangementet: Å høyne kvaliteten på annonsene og algoritmene. Servere bedre og mer relevant reklame.

- Ja, det handler også om å høyne kvaliteten på annonsene. Det er viktig at brukerne opplever at det ikke blir for mye, sier Paulseth.

Nordmenn server også norske småkunder

Og selv om norske småkunder ikke får ren support fra det norske salgskontoret, så kan de fort møte norsk hjelp på kundeservice og support hos Facebook. Ved kundeseneteret for «SMB», små og mellomstore bedrifter, i Dublin - er det et eget norsk team. Disse var også med på festen tirsdag.

Og Facebook understreker veldig: De små og mellomstore kundene er veldig viktig for selskapet - og nyhetsfeeden.

- Vi har styrket det norske teamet i Dublin, hvor de sitter mye tettere på både support og kundesenter for å gi raskere hjelp, sier Paulseth.

Og understreker:

- Det er ingen produkter de største kundene har, som du ikke har. Alle har akkurat de samme mulighetene tilgjengelig for markedsføring og distribusjon, sier han.

- Men det er jo i utgangspunktet ikke meningen, eller nødvendig, med support eller veiledning. Dette er og skal være mest mulig self service, understreker Paulseth.

3 millioner annonsekunder

Om det nye kontoret er en stor dag for Facebook Norge, så er det fortsatt Norge et lite marked. En av dem som illustrerte dette var Ciaran Quilty, leder for Facebooks SMB-senter i Dublin - det vil si de som server små og mellomstore kunder.

Han snakket for forsamlingen av annonsører, mediebyråer og bransje om hvor viktig de små kundene er for det store nettsamfunnet, og illustrerer det slik overfor Medier24:

- Vi har 50 millioner bedrifter som bruker pages. Tre millioner bedrifter bruker jevnlig penger på annonsering, sier Quilty.

Sånt blir det penger av. 150 milliarder kroner i omsetning i 2015, kunne vi lese i vinter.

Hvorfor bruker kundene så mye og stadig mer penger på Facebook? Quilty nevner tre viktige årsaker:

  • Kundene vil ha return on investment, de vil selge, få kunder og øke merkevarekjennskapen.
  • Risikoen er lav. Det koster lite å prøve. - Jeg pleier å si: Prøv med 5 euro. Så øker du og skalerer opp hvis det gir sukess, sier Quilty.
  • Det går fort. Det skal være lett og intuitivt å annonsere på Facebook. Og for 9 av 10 kunder begynner det med på den aller enkleste måten: Å trykke boost denne posten!, på den siste linken som ble delt.

- Men gjør dere noe for å gjøre det enda lettere? Det er for eksempel mange som ikke liker seg veldig godt i power editor...

- Jo, det kan du si - og vi jobber med å gjøre alle valg så enkle som mulig. Samtidig er det som er avansert i natur, gjerne avansert å bruke også.

- Men vi jobber hele tiden med å sørge for at alt skal være tilgjengelig for alle. Du må ikke bruke power editor for å annonsere på Facebook, sier Quilty.

The Next Big Thing: Messaging Apps

Et viktig budskap fra Facebook, som Google også gjerne fremfører, er nettopp enkelheten - og den lave startkostnaden.

Der bedrifter før måtte bla opp tusenlapper for i det hele tatt nærme seg en annonse i en papiravis (eller få en banner på nett), kan man i dag nå sine 1000 første kunder for småpenger.

- Jeg pleier å sammenligne det med når du sitter rundt spisebordet for middag: Da snakker du både om hva du gjorde i går, og hvor du skal på shopping i helga. Slik er Facebook også. Bedrifter er en viktig og integrert del av nyhetsstrømmen din, annonsører vil betale - og det er bra for kundene, sier Quilty.

Det er snart ti år siden annonsering ble lansert på Facebook. Siden har mye endret sg. Og the next big think kan være på vei: Meldingsapper - og kommersielle budskap og «boter» direkte i samtalen.

- Å spå framtida er alltid vanskelig, men av de ti største appene i verden, er seks meldingsapper. Hver måned sendes det 2,5 milliarder direktemeldinger mellom brukere og bedrifter, sier Quilty.

I en ikke alt for fjern fremtid kan bedriften din kanskje komme med intelligente og automatiske svar på meldinger - og slik sørge for enda mer salg?

- Vi holder på å bygge dette nå. Og så blir det masse testing og utforsking framover. Men at meldingsapper blir viktige, er det ingen tvil om.

Powered by Labrador CMS