enerWE-gründer utløser opsjon og kjøper seg opp til 10 prosent i Medier24 AS

Samtidig varsler nettavisen kraftig satsing utover høsten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(PRESSEMELDING):

EnerWE-gründer Chul Christian Aamodt kjøper seg opp til 10 prosent eierskap i Medier24 AS, gjennom investeringsselskapet Screensailor AS.

Screensailor kjøpte i vår 5 prosent av aksjene i Medier24, og fikk da en opsjon på ytterligere 5 prosent til samme pris - altså 100.000 kroner for 5 prosent.

Transaksjonen verdsatte dermed selskapet til 2 millioner kroner.

- Tror Medier24 kan ta markedsandeler og utvikle nye inntektsstrømmer

Denne opsjonen har Aamodt og Screensailor altså allerede valgt å benytte seg av.

EnerWE-gründeren sier dette om kjøpet:

- Våren 2016 kjøpte vi oss inn på eiersiden i Medier24 fordi vi synes Gard Michalsen har fått til veldig mye, forteller Aamodt, styreleder i SCREENSAILOR AS.

- Når vi nå kjøper oss ytterligere opp er det fordi vi har blitt bedre kjent med Gard og selskapet han bygger. Vi mener det er stor sannsynlighet for at Medier24 både vil ta markedsandeler i etablerte markeder, og at selskapet vil kunne utvikle inntektsstrømmer innenfor nye områder i en bransje i stor endring.

- I tillegg ser vi en stor verdi i det å dele erfaringer på tvers av nystartede nettaviser. Vi jobber jo selv med å etablere flere nye nettaviser, og vi har derfor mange felles krysninger med Medier24, sier han.

Aamodt startet for to og et halvt år siden nettavisen enerWE.no. Nå holder enerWE AS også på å lansere nettavisene havbruk.media, vekst.media - og minst én til.

- Enda bedre rigget for vekst

Gründer, redaktør og fortsatt majoritetseier Gard L. Michalsen i Medier24 er svært fornøyd med at Aamodt har valgt å utløse opsjonen så raskt.

- Da han kjøpte 5 prosent i vår, fikk Aamodt samtidig en toårig opsjon på å kjøpe ytterligere 5 prosent til samme pris. Ingenting er bedre enn å ha aksjonærer som har interesse av at selskapet vokser, og derfor var opsjonen en fin gulrot å gi tilbake til en som valgte å investere penger i et så ungt selskap som Medier24 AS var og fortsatt er, sier Michalsen.

- Når Aamodt nå velger å utløse opsjonen allerede, betyr det at Medier24 blir enda bedre rigget for å vokse videre - enda raskere, fortsetter han.

Også Michalsen ser på erfaringsutveksling og kompetansedeling som en viktig del av Aamodts investering:

- enerWE.no ble startet og ligger «ett år foran» Medier24 i utviklingen, og har gjort meget interessante erfaringer og innovasjonsgrep - som jeg og andre kan lære mye av, sier han.

Solid omsetningsvekst

Ifølge Michalsen har Medier24 gjennom våren og sommeren hatt en svært positiv utvikling.

- Selv om trafikkvekst fortsatt er viktig, har jeg dreid fokuset noe fra «billige sidevisninger» mer mot å bygge et lojalt publikum. Per i dag er ingen inntekter knyttet opp til antall sidevisninger, og det er en gunstig situasjon. Det er viktigere med fornøyde brukere som besøker siden oftere, enn tilfeldige lesere som slumper innom en gang i året, sier Michalsen.

- Samtidig har markedet respondert svært positivt. Annonseomsetningen, som for Medier24 fortsatt primært vil si stillingsannonser, har skutt i været gjennom våren. Stadig flere ser effekten av Medier24s offensive markedsføring av ledige jobber, hvor vi skiller oss klart fra konkurrentenes tradisjonelle stillingsannonser, fortsetter han.

Medier24 AS omsatte i fjor for nær 400.000 kroner, med et driftsresultat et par tusenlapper i minus. I tillegg omsatte nettavisen for rundt 100.000 som enkeltpersonforetak våren 2015, før aksjeselskapet ble stiftet.

Etter første halvår 2016 har selskapet allerede omsatt for rundt 800.000 kroner. Det betyr at Medier24 har fart mot mellom 1,5 og 2 millioner kroner i omsetning i år.

Varsler høststorm fra Medier24

- Men målet er selvsagt enda mer, sier Michalsen.

Aksjesalget til Screensailor er fra Michalsen personlig, hvilket i praksis sparer Medier24 AS for lønnsmidler for en periode - og slik bygger likviditet. 

Sammen med omsetningsvekst og andre grep som er på vei, rigges selskapet for betydelig satsing utover høsten.

- Det kan virke på forsiden som om det er litt stille akkurat nå, og i en rolig tid for bransjen tar også Medier24s eneste ansatte ut noen timer ferie i juli, sier Michalsen.

- Men vi har spennende og meget offensive planer, og nyheter som kommer i tida framover. Selskapet og produktet vil om få måneder være et helt annet enn i dag, fortsetter han.

Powered by Labrador CMS