- Politikere, kommentatorer og alle prater om at vi må satse på gründere. Det er jeg veldig enig i, og: Når jeg har muligheten til det, ser jeg på det som et samfunnsansvar å bidra, sier Chul Christian Aamodt.
For mange innenfor medier og kommunikasjon er han kjent som den energiske gründeren av nettavisen enerWE.no. Han har dermed selv «gått løypa» som gründer.
Nå har Aamodt penger på bok etter salg av selskapet han jobbet i før enerWE, og noen av disse midlene vil han bruke på spennende prosjekter innenfor medier og teknologi.
- Gjennom mitt private investeringsselskap vil jeg i løpet av året gå inn med kapital i små startups i mediebransjen. Målet er å bidra til å skape verdier og arbeidsplasser, sier Aamodt.
- Jeg er klar over at det selvsagt innebærer risiko, så dette er penger man kan tape. Samtidig er det en spennende oppside her, og en mediebransje i endring gir muligheter for de små, legger han til.n
LES OGSÅ:
Penger fra oljelæringsbedrift
For ganske nøyaktig to år siden startet Aamodt nettavisa enerWE.no, etter mange år i oljebransjen og opplæringsbedriften Mintra Trainingportal.
Her hadde Aamodt også eierinteresser, og da Mintra i fjor ble solgt til investeringsfondeet Riverside for en betydelig millionsum, fikk også Aamodt og hans investeringsselskap Screensailor AS en pen slump penger på konto.
Nøyaktige summer ønsker han ikke å dele, utover det man kan lese fra ethvert regnskap.
- Screensailor AS hadde i 2014 et resultat på rundt 11 millioner kroner, og vil gå flere millioner i pluss i 2015 også, sier Aamodt.
Nå vil han investere fem-seks av disse millionene andre steder enn selskapets bankkonto. Mest av det i «trygge fond».
Mens noe av det skal ha mer risikopreg over seg.
Søker engasjerte mennesker med gode ideer
Mediegründer og investor Aamodt tenker ikke nødvendigvis å investere store summer i hvert prosjekt, men heller små beløp i flere selskaper.
Nærmest en slags mikrokapital, for fremtidsrettede medie- og teknologiprosjekter.
- Tanken er å gå inn i flere selskaper med relativt lite penger. Hvis noen utmerker seg spesielt eller passer bra, kan det være at jeg går inn med mer. Planen er å gå inn i fem til ti startups, sier Aamodt.
- Hvilke selskaper og prosjekter er du på jakt etter?
- Jeg er ingen «profesjonell investor», og kommer ikke til å gjøre veldig grundige regnskapsanalyser av selskapene. Når vi snakker om startups, må det basere seg på om man har tro på menneskene og ideene, konstaterer han.
Og erkjenner at en slik risiko kan innebære tap, også:
- Det vil være større risiko enn å ha penger i banken. Noen prosjekter kan gå dårlig, mens andre går veldig bra, sier Aamodt.
Vil investere og lære
Bak investorlysten ligger det en klar ambisjon om å hjelpe andre gründere. Og det hører med til historien: Aamodt har vært der selv - med en god idé og litt for lite penger.
Da han startet enerWE for to år siden, var det før han gjorde gode penger på det omtalte Mintra-salget. Aamodt var selv en gründer nesten uten penger.
- Det var litt oppsparte midler, og ellers levde jeg på kona mi de første ni månedene. Jeg vet at det er mange spennende startups som ikke kommer seg gjennom den første, tunge perioden, fordi pengemangel eller noe annet tar livet av ideene, sier han.
Nettavisen enerWE.no kom inn i mediebransjen som et friskt pust, og satser på innholdsmarkedsføring og selvpublisering av reklame.
Her jobber Aamodt på fulltid, med Kristine Kotte-Eriksen som den andre heltidsansatte. De skal også bli flere - og Aamodt understreker at han fortsatt skal jobbe 100 prosent i enerWE.
Gründerinvesteringene blir en deltidsgeskjeft.
Men, de kan også bli nyttige:
- Gjennom å engasjere meg og investere i spennende prosjekter, vil jeg også kunne lære noe og komme over ting vi kan bruke i enerWE, spår Aamodt.
Tror på både media og olja
Med en fot i oljebransjen og en i mediebransjen kjenner Chul Christian Aamodt godt på ord og fenomener som omstilling, nedbemanning og behov for innovasjon.
- Alle snakker om hva vi skal leve av etter olja. Samtidig er det mange som mister jobben i mediebransjen akkurat nå. Jeg tror likevel det er rett at både olje- og mediebransjen er rett sted å være framover, og ikke minst er det veldig mange flinke folk med gode ideer som får sluttpakke i disse tider. Kanskje jeg kan hjelpe noen av disse med å realisere ideene sine?, tenker han.
Iniativet har han kalt MedieMedvind, som et prosjekt i Screensailor AS, blant annet med en egen Facebook-side.
Aamodt understreker at han selvsagt ikke kan gå inn i alle gode prosjekter som melder seg. Men, slår han fast:
- Som gründer vet jeg hvor vanskelig det er å sende de e-postene og spørre om penger. Så jeg kommer selvsagt til å svare alle og se på alle henvendelser. Og så kommer jeg til å gå inn i de prosjektene jeg virkelig tror på.
- Medier24 ønsket opprinnelig en kort undersak med tanker fra Innovasjon Norge om temaet og Aamodts utspill. Det hadde de ikke mulighet til mandag eller tirsdag, men tirsdag kveld fikk vi til gjengjeld en kort respons fra IN-sjef Anita Krohn Traaseth: