- CHUL CHRISTIAN AAMODT, gründer av enerWE og medieinvestor i Screensailor AS
Ti år for tidlig publiserte jeg min første podkast: I 2008 var jeg salgs- og markedsdirektør i et e-læringsselskap som het Mintra. Der utforsket jeg mulighetene for å øke salget av selskapets produkter og tjenester ved å skape oppmerksomhet gjennom en egenprodusert podkast.
Episodene våre ble distribuert via iTunes. Teknologien var lett tilgjengelig, men jeg kan med hånden på hjertet si at vår satsning på podkast ti år tilbake ikke ble noen suksess.
Vi fikk ingen lyttere. Ingen.
Det eneste positive var at det ikke var noen som savnet podkasten vår da vi i det stille besluttet å legge den ned.
Like før jul gjorde vi et nytt forsøk
Mye har skjedd siden 2008. Nå er det ikke bare de mest teknologiinteresserte som lytter til podkast. Vi har blitt godt vant med TV on demand gjennom digitale satsninger til alt fra NRK til Netflix. Tilsvarende har også podkast blitt en del av våre lyttevaner.
Like før jul besluttet jeg derfor å gi podkast en fair sjanse i enerWE. Vi skriver for energibransjen, og jeg ble oppmuntret av flere som mente det ville være interessant å også høre om temaene.
Mens mange fortsatt snakker og drømmer om et Spotify for nyheter, har Nettavisen laget et slags Netflix for norske podkaster gjennom det de kaller Nettavisen Lyd. Der samler de relevante podkaster i en felles hub, og åpner podkastkanalen for mange nye lyttere.
Kombinert med våre egne lesere har vi dermed løst den første podkastutfordringen som går på lyttertallene. Den koden er det også mange andre podkastere som har knekt.
Men kan man tjene penger på podkast?
Jeg sitter med et inntrykk av at de fleste som produserer kommersielle podkaster for næringslivet i Norge kun har en foredlet versjon av modellen som vi forsøkte å lansere i Mintra i 2008, nemlig podkast som utstillingsvindu for egne produkter og tjenester.
Jeg har stor tro på at foredragsholdere og konsulenter som produserer gode podkaster kan regne hjem tiden de bruker på produksjon av podkast i form av flere innkommende oppdrag.
Men jeg tror at få norske podkastere foreløpig lykkes i å generere gode inntekter på podkast alene.
Vi har selv testet ut å annonsere podkast
Vi startet å teste ut annonsering på podkast i 2016.
Vi kjøpte annonseplass i podkasten Mediapuls i forkant av vår årlige konferanse for kommunikasjonsdirektører i olje- og energibransjen. I tillegg engasjerte vi også Mediapuls til å lage en podkast fra scenen på nevnte konferanse.
Personene som lytter seg gjennom podkasten Mediapuls er spesielt dedikert og interessert i kommunikasjon. Vi gjorde en antakelse om at en andel av disse også har sitt virke i olje- og energibransjen, og dermed er de også potensielle deltakere på vår konferanse. Med dette som bakteppe valgte vi å annonsere på Mediapuls.
Vår positive erfaring med annonsering på podkast er noe av bakgrunnen for at vi nå selv velger å satse på podkast for olje- og energibransjen. Når det fungerte for oss, burde det fungere også for andre annonsører.
Slik er vår inntektsmodell
I enerWE er vi avhengige av å hente inntekter på de initiativene vi igangsetter. Dersom vi ikke lykkes med å hente inntekter direkte fra podkasten, så kan vi ikke prioritere å bruke tid på den.
Så langt ser det heldigvis bra ut. Like før jul postet jeg en beskjed på sosiale medier om at vi så etter sponsorer. Samme uke hadde vi signert sponsoravtaler på 50.000 kroner med flere toneangivende aktører i industrien som ønsker å sponse en podkastserie med tre episoder om digitalisering i oljebransjen.
Dette er et viktig tema for bransjen, og annonsørene så på podkast som en god kanal for å nå ut med sine budskap.
Vi deler vår inntektsmodell i tre:
- Sponsorer som ønsker finansiere oss for å holde energidebatten levende. Det kan eksempelvis være store olje- og energiforetak innen både fornybare og fossile energikilder.
- Sponsorer som ønsker å selge produkter og tjenester til beslutningstakere i olje- og energibransjen.
- Sponsorer som ønsker å løfte frem det som skjer på konferanser eller debattmøter til et langt større publikum.
Vår satsning på podkast er fersk. Vi har holdt på i mindre enn to måneder. Men erfaringene så langt er gode, og vi håper og tror at vi og mange andre i 2018 skal kunne tjene penger på lyd.
Vi jobber nå med å løfte frem nye temaserier, i tillegg til en ukentlig episode som vi publiserer hver fredag.
Podkast er i ferd med å bli mainstream, og jeg tror at mange av de som produserer gode nisjepodkaster vil oppleve det samme som oss, nemlig å bli kontaktet av annonsører som ønsker å komme inn i øret til dedikerte lyttere.
Jeg tror at 2018 blir podkastens år, året der vi som bransje klarer å nå ut til både lytterne og annonsørene.
For ordens skyld: Aamodt er styremedlem i Medier24 AS, og eier 10 prosent av selskapet gjennom Screensailor AS.