631.000 seere så premieren av ”Frikjent” sin andre sesong på TV 2 i går kveld.
- Dermed fortsetter suksessen for den populære dramaserien, melder kanalen fredag.
Med 631.000 seere fikk premieren en andel i den kommersielle målgruppen 20-49 år på 40,4 prosent, og 40,2 prosent blant alle tv-seerne (12+).
- Dermed er tallene helt på nivå med premieren for ”Frikjent” sin første sesong som hadde 660.000 seere. Andelen var den gang noe lavere med 38,8 prosent (12+), skriver TV 2.
- Jeg mener at vi har laget en enda bedre sesong 2, og derfor er det veldig gledelig at seerne velger å være med på historien videre. Bak denne produksjonen står mange av aller beste folkene i bransjen med produksjonsselskapet Miso Norge i spissen.
- Alle som har jobbet med denne serien, fortjener all mulig ros i dag. Vi er stolte av å kunne presentere slikt kvalitetsdrama, sier dramasjef Christopher Haug i TV 2.
Første sesong av serien endte med et snitt på 850.000 seere i total screen rating. Disse tallene inkluderer opptak, reprise og TV 2 Sumo, og med en så sterk premiere, tyder mye på at andre sesong kan nå omtrent like gode tall.
Også denne gang bruker TV 2 seriens cliffhangere til å lokke kunder på TV 2 Sumo:
Umiddelbart etter at første episode ble vist på TV 2 torsdag kveld, ble den andre episoden gjort tilgjengelig på nett.
- Foreløpige tall viser samme tendens som sist serien ble sendt – det var svært mange som ønsket å se fortsettelsen av serien på TV 2 Sumo, melder kanalen.
Programdirektør Jarle Nakken er også fornøyd:
- Dette er en strålende start for "Frikjent", og når vi i ukene som kommer får tallene for opptak, repriser og TV 2 Sumo, skulle det ikke forundre oss om dette blir en like stor suksess som sesong 1.
- "Frikjent" er et strålende eksempel på at norsk høykvalitets-drama står sterkt blant seerne. Drama er et viktig satsingsområde for oss i TV 2 både nå og i tiden fremover, og da er det inspirerende å se at "Frikjent" leverer så sterke tall og stort engasjement, sier programredaktør Jarle Nakken i TV 2.
Også internasjonalt har serien slått svært godt an, og er til nå solgt til 112 land.
Sesong 2 er allerede før premieren solgt til 13 land.