- CHRISTINA PARKER, Country Manager i Splay
Etter de siste tiders internasjonale nyheter om at merkevarer har fått sine annonser vist i forkant av rasistisk og krenkende innhold på YouTube, velger byrånettverket Havas og flere britiske annonsører nå vekk YouTube Ads.
Det samme gjør nå også norske annonsører.
Men å flykte fra verdens største videoplattform er unødvendig, og vitner om at noen har skulket unna hjemmeleksene sine.
Det finnes nemlig en trygg måte å distribuere YouTube-annonser på, i et miljø som er forutsigbart for annonsøren.
YouTube har per i dag større rekkevidde enn samtlige TV-kanaler i målgruppen 18-44 år hos våre svenske naboer, og allerede i 2015 var YouTube den største digitale videoplattformen blant nordmenn mellom 15 og 34 år (TNS Gallup 2015).
Ønsker du å være relevant og nå ut til massene der de befinner seg i dag, trenger du derfor YouTube.
Det finnes dog en liten utfordring. Hvert minutt lastes det opp 400 timer med videomateriale – videoer av svært ulik kvalitet.
Så hvordan kan du som markedssjef eller rådgiver forsikre deg om at akkurat din reklamefilm synes i et miljø som kommer merkevaren din til gode?
Det er faktisk vanvittig enkelt. Selve løsningen er derimot overraskende nok fortsatt ukjent for mange.
YouTube-nettverkene har nemlig allerede gjort jobben med å sortere det dårlige, og potensielt skadelige innholdet vekk fra premiuminnholdet for deg.
Vi har alle samlet sammen de kanalene som vi mener har den aller høyeste kvaliteten, som lager innholdet som seerne elsker, og som ikke minst er annonsørvennlig.
Hos oss i Splay finner du for eksempel et helt innholdsteam som hver eneste dag kontrollerer at alt innholdet som våre skapere produserer, følger våre retningslinjer og er helt fritt for hat, rasisme og diskriminering.
Alle kanaler som inngår nettverket er utvalgt fordi de produserer innhold som møter våre standarder, og som seerne elsker.
At de i tillegg genererer over 230 millioner startede strømmer hver eneste måned, hvorav over 11 millioner av disse er på våre norske kanaler, gjør at merkevareeiere og byråer kan føle seg trygge på man får en premium plassering foran premium videoinnhold.
Å kun kjøpe målgrupper blant mylderet av seere og kanaler er langt mer risikabelt enn å kjøpe plasseringer håndplukket for nettopp deg.
Og når vi i tillegg vet at TV-tittingen blant unge seere har sunket med formidable 30 prosent de siste årene, så er det å velge vekk YouTube fullstendig, et unødvendig dramatisk tiltak.
Vi i Splay og andre YouTube-nettverk med oss, selger selv vårt eget inventory på YouTube og kan derfor garantere at kampanjen kun kommer til å synes i et miljø som er helt trygt for både annonsen og merkevaren.
Det koster heller ikke mer enn hvis du booker kampanjen selv, og du har muligheten til å målgruppestyre annonsen på for eksempel interesse, kjønn, alder og geografi.
For video er viktigere enn noen gang før, og statistikken tilsier at vi under 40 ikke har planer om å vende tilbake til det lineære med det første.
Når YouTube en gang er plattformen de fleste av oss foretrekker å konsumere video på, må man bare være smart.
Heldigvis er akkurat dét overraskende enkelt.