– Vi begynte planleggingen allerede i januar i fjor. Vi leste metoderapporten til Adresseavisen og lot oss inspirere. Vi ville gjøre dette på samme premiss. Vi ville la de unge få snakke om sin hverdag, forteller Myklebust til Medier24.
Østtveit forteller det også lå andre grunner bak.
– Barn og unge er en viktig målgruppe som mange mediehus sliter med å nå ut til. Hvordan skal man klare å fange opp de unge leserne? Da må man være kreative, sier hun til Medier24.
Ett av de grepene var å bruke sosiale medier underveis.
– Sosiale medier var viktig for oss å bruke fra starten. Det er der de unge er, sier Østtveit.
– Engasjerte og reflektere
Fevennen-duoen gikk metodisk og grundig til verks før de sluttet seg til klassen. De snakket med både kommunen, skoleledelsen, foreldrene til barna og ikke minst barna selv.
Alt for å forberede de på hva det ville bety å ha journalister på besøk, og bli profilert i lokalavisen.
– Vi snakket med foreldrene og hadde også et eget foreldremøte. Vi var også på besøk i klassen flere ganger i forkant. Dette prosjektet var godt forankret i alle ledd, sier Myklebust.
– Det var veldig viktig for oss å forklare hvordan ting fungerer når man kommer på trykk i avisen, og selvsagt hvorfor vi var der. For enkelte kan det bli litt voldsomt å få så mye eksponering, sier Østtveit.
Møtet med elevene både overrasket og inspirerte de to journalistene.
– Det første som slo meg var hvor engasjerte og reflekterte elevene var. Jeg var ikke like engasjert da jeg var 14 år, for å si det sånn, sier Myklebust med et smil.
Og legger til:
– Jeg ble også overrasket over hvor gøy de synes det var å komme i papiravisen.
Østtveit fikk også inngående spørsmål om journalistikk.
– Det var for eksempel en jente som var veldig nysgjerrig på hvordan det fungerer når vi lager hendelsessaker, som ulykker og lignende. Da måtte jeg forklare.
– Voksne mener ofte veldig mye om hva barn og unge er opptatt av. Men de følger mye mer med enn det vi kanskje tror, sier Østtveit.
Over 60 000 visninger
Resultatet av skoleuken ble saker både på papir og digitalt i forrige uke. På nett ble det løst med en innholdsrik spesialreportasje 8. januar.
Til nå har over stoffet generert over 60 000 sidevisninger, og tilbakemeldingene har vært veldig gode.
– Responsen har vært overveldende god i alle kanaler. Både fra kommunen, skolen, elevene, naboer og ikke minst kollegaer. Det er kjempegøy, forteller Myklebust.
– Til og med min bestemor på 73 år hadde fått med seg den digitale versjonen. Så dette nådde bredt ut, sier Østtveit.
– Ga dette mersmak nok til å forsøke noe lignende igjen?
– Det var veldig tidkrevende, så kanskje ikke hvert år. Men ja, dette har jeg lyst til å gjøre igjen, sier Myklebust.
– Dette var en veldig kul måte å nå ut med stoffet på. Det er utvilsomt noe av det gøyeste jeg har gjort, sier Østtveit.
Duoen er også takknemlig for den tilliten og ressursene som Fevennen-ledelsen ga dem. Og takker kollegaene som hjalp til i prosjektet.
– Dette var et tverrfaglig prosjekt som ikke hadde vært mulig uten kollegaene våre, forteller Østtveit.
– Da vi var på skolen hadde vi videojournalist Jim Rune Bjorvand med oss og fotograf Jacob Buchard. Ellers har nyhetsutviklerne våre Frode Nordbø og Mads Ommundsen en stor del av æren for hvordan den digitale produksjonen ser ut, forteller hun.
– Vi har også jobbet tett med Brukermarked-avdelingen med tanke på annonsering og kampanjer, sier Østtveit.