I 2011 fusjonerte Norsk Telegrambyrå (NTB) med bildebyrået Scanpix. Siden har Scanpix levd videre som betegnelsen på bildebyrået til NTB. Nå blir det borte.
NTB blir nå den samlede merkevaren for hele selskapet, opplyser byrået.
Det har vært kjent at NTB vil avvikle Scanpix i over et år, og redaktør for visuelle tjenester i NTB, Christina Dorthellinger Nygaard, sier til Medier24 at navnet formelt har vært borte fra regnskapet siden da.
Grunnen til at det blir avviklet først nå, er at bildebasen henger såpass sammen med Scanpix-navnet, ifølge Dorthellinger Nygaard.
– Det er mange som har tenkt at NTB og Scanpix er løsrevet fra hverandre, selv om det er et selskap. I fremtiden vil vi bygge en merkevare, og da er det viktig for oss at vi ikke opererer med flere navn, sier Dorthellinger Nygaard.
Avviklingen av av Scanpix-navnet kommer sammen med lanseringen av en ny bildeportal i nytt design og med ny funksjonalitet.
– Nå samler vi alt under ett navn for å tydeliggjøre helten for å tydeliggjøre helheten og det brede tilbudet vi gir kundene våre, sier sjefredaktør og administrerende direktør i NTB Mads Yngve Storvik i en pressemelding.