Fra Eminem-konserten. Innsendt publikumsbilde.Privat
Kommentar
Eminem sensurerte oss i mediene i går kveld. Det er en uakseptabel begrensning av pressefriheten
Restriksjonene hører åpenbart ikke hjemme noe sted, i noe land, skriver Christina Dorthellinger Nygaard, som er redaktør og leder for visuell kommunikasjon i NTB.
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
CHRISTINA DORTHELLINGER NYGAARD, redaktør og leder for visuell kommunikasjon i nyhetsbyrået NTB
Eminem sensurerte oss lørdag kveld.
I de senere årene har stadig flere av de store artistene som opptrer i Norge fotoforbud under konsertene sine.
Av og til gjelder forbudet kun for bildebyråer, men stadig oftere for all presse. Begrunnelsen er ofte sikkerhet og kontroll på egen «merkevare». Derfor slipper de bare til sin egen fotograf.
Slik var det under Eminem-konserten på Voldsløkka i Oslo på lørdag. NTB Scanpix´ og resten av presse-Norges fotografer fikk fotografere oppvarmingsbandene Klovner i kamp, OnklP og Royce 5’9.
En time før Eminem entret scenen var det kroken på døra, bort med pressen og kameraene våre.
Det er en begrensning av pressefriheten, og jeg er selvsagt uenig. I sosiale medier florerte bilder fra 55 000 tilskuere som IKKE kan begrenses. Ergo var det kun pressefotografer med profesjonelt kamera Eminem ikke ville ha på konserten sin.
I går stoppet ikke stengslene der heller.
Sikkerhetsselskapet ProSec var artistens forlengede arm. De begrenset ikke bare pressen, men også folk flest i nabolaget.
Restriksjonene hører åpenbart ikke hjemme noe sted, i noe land.
NTB Scanpix tok som planlagt oversiktsbilder av konserten fra et vindu vendt mot arenaen. Mange av de store artistene kommer til Norge med begrensninger for mediene. Blant annet fotoforbud.
Det gjelder spesielt amerikanske artister, men også andre. Antagelig går arrangørene med på kravene for å i det hele tatt få dem til Norge.
Men det betyr også at de er med på å bidra til å svekke pressefriheten som gjelder i demokratiske land. Arrangørene og artistene burde ha et bevisst forhold til at Norge er kåret til verdens beste land for pressefrihet.
Eminem er verdens mest markante rapper gjennom alle tider.
Han er kjent for å sette samfunnsproblemer på dagsordenen, og er kritiker nummer én. Han er en fyr som setter problemer under debatt. Ikke ulikt mediene.
I går løste utvalgte medier det visuelle under konserten slik:
Dagbladet og VG publiserte bilder av Eminem på scenen og har bilder som ser ut til å være tatt med mobiltelefon.
Aftenposten har ikke bilder av Eminem grunnet det samme fotoforbudet.
NTB Scanpix forlot konsertarenaen fordi det ikke var tillatt å oppholde seg der med profesjonelt kamera.
Enten man har valgt å publisere bilder tatt på tross av Eminems ønske eller ei - det er det prinsipielle jeg er uenig i. At norsk presse tar bilder med mobilen i stedet for et profesjonelt kamera forandrer ikke saken.
Vi var begrenset. Punktum.
NTB kunne brukt en stor linse og fotografert fra vinduet, men det er ikke en troverdig og åpen måte å jobbe på.
Så hvorfor får vi ikke tilgang?
Er Eminem motstander av pressefrihet? Neppe. Men han ønsker å begrense at andre tjener penger på ham. Det er selvsagt bare småpenger det er snakk om for mediene, men han vil kontrollere merkevaren «Eminem» i en slik grad at han ender opp med å sensurere.
Et tankekors er at Eminem skal ha blitt invitert til å opptre med låten «Lose Yourself» (fra filmen «8 mile») på en Oscar-utdeling i 2003, men da med en sensurert versjon. Han nektet.
Eminem sensurerte oss i mediene i går kveld.
Før sosiale medier kunne en samlet norsk presse kanskje ha svart med å nekte å dekke konserter der det var fotoforbud for å statuere et eksempel, men i dagens mediebilde tror jeg mer på å sette flomlys på det problemet fotoforbudet er.
Vi må formidle til lesere, seere og lyttere at denne artisten har begrenset mediene. Gjøre konsertarrangører klar over hva de bidrar til.
Formidle til artistene at et såkalt «hand out»-bilde» ikke er journalistikk. Fortelle dem at de bidrar til mindre frihet og forklare at i Norge er det slik at redaksjonelle bilder tatt i redaksjonell sammenheng ikke automatisk blir kommersielle bilder som bildebyråer kan selge til andre formål.