Christian Senning Andersen, sjefredaktør og administrerende redaktør i Fremover

Fremover behandla tipsere for dårlig – så tok redaktøren grep. Her er seks tips for å holde seg på godsida med tipserne

(NARVIK): – Nå er det slik at ingen i redaksjonen skal ta en individuell beslutning om tipset er en sak eller ikke, sier Fremover-redaktør Christian Senning Andersen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Dersom vi ikke respekterer tipserne, så slutter de å tipse på nytt, sier Christian Senning Andersen, sjefredaktør og administrerende direktør i Fremover. 

I sin nyttårskommentar i år ga han leserne sine to løfter. Det ene var å ta kulturlivet på alvor - det andre var å ta tipserne til avisa, med base i Narvik, på alvor.

– Folk kunne tipse oss, så ble tipset liggende. Det ble vurdert der og da, og slettet uten at tipseren fikk tilbakemelding. Hvis vi gjorde noe, var det også uten at tipseren hørte noe, sier han og fortsetter: 

– Nå er det slik at ingen i redaksjonen skal ta en individuell beslutning om tipset er en sak eller ikke. Vi takker for tipset, og sier at det skal vurderes. Neste steg er at det skal inn i redaksjonen og snakkes om. 

Ta alle på alvor

Han er åpen om at det også kan komme tips som ikke passer helt inn i profilen, men det betyr ikke at man ikke skal ta tipset på alvor. 

– Kanskje alle er enige om at det ikke er noe for oss. Men så kan det kanskje være noe som setter i gang tankerekker som fører til en helt annen sak, sier han. 

Slike tips som fører til at redaksjonen finner en annen sak, belønnes med flakslodd på lik linje med tips som faktisk fører til saker. 

– Nå sender vi flakslodd for det minste tips. Vi sender heller fem for mye enn fem for få. Og også de med bakgrunn fra avisa, som sender meldinger med gode innspill. De sender vi også flakslodd til nå, sier han. 

På vårparten i år lagde dermed avisa følgende «tipsplakat» for hvordan redaksjonen skal håndtere tips som kommer inn. 

TIPSPLAKATEN

Slik tar de imot tipsere i Fremover:

1. Vær høflig, tålmodig og imøtekommende

En tipser som føler at vi ikke bryr oss, er en tipser som etter hvert ikke bryr seg om oss. Vi har få tipsere og ingen å miste. Still spørsmålene og lytt til den som ringer. Avvis aldri et tips der og da, men si at vi skal vurdere det og komme tilbake til tipseren senere. Men: Da må vi også komme tilbake til tipseren, men det koster oss tre minutter. Det har vi råd til. Og før du ringer tilbake til tipseren, kan du lese punkt 2 på Tipsplakaten:

2. Avvis aldri en tipser

Det kan være gode grunner for at vi i utgangspunktet ikke kommer til å ta en sak, for eksempel at det mer er en reklamesak. Men ikke forvent at leserne våre forstår forskjellen på reklame og redaksjonell omtale. Ta deg god tid til å forklare hva som skal til for at saken faktisk ville tilfredsstilt nyhetskriterier – og selvsagt med en respektfull tone. Da kan det være at tipseren også kommer med det lille ekstra som skal til for at et tips går fra «ikke-sak» til «kjempesak».

3. Skyld aldri på for få ressurser

Skyld aldri på at redaksjonen har for få ressurser uten å sette det i kontekst, som for eksempel: «Lørdag kveld har vi dessverre ikke så mange på jobb, så det kan bli vanskelig, men vi skal se kan gjøre». Å svare: «Vi er færre journalister enn vi var før», blir oppfattet som sutring mer enn en prioritering, og bidrar ikke positivt til avisens omdømme.

4. Når du mottar et tips, legg det inn i tipslista

Det lønner seg alltid å være flere til å vurdere et tips. Derfor: Legg det inn i tipslista til redaksjonen umiddelbart.

5. Send Flax-lodd

Vi sender Flax-lodd til alle tipsere som har tips som er relevante for dem (for eksempel til senere) eller fører til en sak. Merk at tipset ikke nødvendigvis må bli en sak, men det må være noe vi kan bruke senere eller gir oss kunnskap om noe som er viktig og relevant. 

6. Tusentips?

Fremover belønner de beste tipsene med 1000 kroner. Er tipset en kandidat til tusentipset? Eller fortjener det «hederlig omtale» og ekstra Flax-lodd? 

Powered by Labrador CMS