For omtrent ett år siden omtalte vi Klassekampens annonseutvikling. Den gang meldte avisen om en økning på 10 prosent i 2016, til 9,7 millioner kroner. Avisa «nærmet seg 10 millioner kroner».
Og det passerte venstresidas dagsavis til gagns i 2017. I en melding forteller salgssjef Thomas Rønnerud om en annonseomsetning på hele 12,1 millioner kroner i 2017.
Det er fortsatt en liten del av avisens totale inntekter, som i 2016 var på 142 millioner kroner. Av dette er opplagsinntekter den største biten - men også 40 millioner kroner i pressestøtte.
Men annonseinntektene vokser altså også, med det som i fjor var en økning på hele 25 prosent.
- Dette viser bare at potensialet ikke er tatt ut og at man må følge med i tiden på arbeidsmetodikk, sier salgssjef Rønnerud.
- De siste årene har Klassekampen hatt en jevn og god vekst og budsjettet for 2017 var i utgangspunktet ambisiøst. Allikevel så avdelingen seg nødt for å øke budsjettet havveis i året.
- Slikt er aldri populært internt, men etter hvert så vi at det unektelig var en riktig avgjørelse og resulterte nok bare i at selgerne brettet opp ermene litt ekstra og ga full gass, sier Rønnerud.
Bak veksten ligger blant annet økt fokus på nye bransjer, mer fokus på priser og rabatter og fortsatt oppmerksomhet rundt faste kunder - som forlagsbransjen og arrangementer.
Fortsatt papirtungt
Det er som kjent papiravisen som er Klassekampens viktigste produkt. Også på annonser - og det fungerer, skal vi tro salgssjefen:
- Vi har et økt antall kunder og trofaste kunder som stadig forblir trofaste vitner om at annonsering i avisen fungerer godt. Mange har registrert at avisa har vært litt avventende til utviklingen av nye digitale produkter, men i løpet av første halvår vil en helt ny digital utgave lanseres, sier Rønnerud.
- Det blir veldig spennende. Personlig har jeg stor tro på at dette vil bli fordelaktig for både annonsør og leser. Det plasseres ingen annonser i brødteksten, kun i mellom artiklene. Mindre forstyrrende for leseren og samtidig en mer eksklusiv annonseplassering for annonsørene.
I tillegg tror Rønnerud at med den digitale utviklingen vi har i dag, glemmer mange selgere at det er målgruppen publisisten kan tilby som er interessant for annonsøren - og ikke nødvendigvis plattformen den tilbys på.
- Den digitale utviklingen går ekstremt fort og dessverre tror jeg at mange medieselgere er for opptatt av plattform og ikke hvordan målgruppen treffes på best mulig måte.
- Her varierer det selvsagt i forhold til budskap, men når utviklingen uansett går så fort som den gjør så skal det heller ikke så mye til å bli utdatert, ei heller oppdatert på det teknologiske. Da er det veldig synd hvis du har glemt hvordan målgruppen din faktisk ser ut og hvor du treffer den best, mener han.