Markedssjefen rykker opp: Christian Samuelsen blir direktør i Klassekampen

Overtar for Marga van der Wal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er en glede å få være med på å lede Klassekampen. Avisa har hatt en formidabel opplagsvekst de siste årene – i et turbulent mediemarked, sier Christian Samuelsen i en pressemelding fra avisa. 

40-åringen Christian Samuelsen ble forrige uke ansatt som direktør i Klassekampen, og han overtar direktørstolen i avisa 30. juni, når dagens administrerende direktør Marga van der Wal går av med pensjon.

Det gjør hun etter hele 18 år på post, i en bedrift med en tidvis brokete historie.

Nå overtar Samuelsen styringen i et mediehus med en solid posisjon - og økonomi: 

– Klassekampens vekst gir oss store muligheter. Avisa tiltrekker seg talentfulle medarbeidere, både i redaksjonen og administrasjonen. Dette er helt avgjørende for at Klassekampen skal oppleves som relevant for stadig flere. Vi vil også fremover prioritere ressursene til styrking og videreutvikling av avisa, sier Samuelsen.

Han har vært ansatt i Klassekampen siden 2003 og som markedssjef for avisa fra 2008, blant annet med ansvar for et bredt spekter av avisas ulike utadvendte aktiviteter.

Valgte en intern søker

Ansettelsen ble enstemmig vedtatt på avisas styremøte onsdag 9. desember. 

–  Christian Samuelsen har som markedssjef stått helt sentralt i Klassekampens vekst de seinere åra, en vekst som bare har økt og økt. Han evner å bygge fellesskap og skape glød og entusiasme. Han er strategisk, utadvendt og nyskapende, forteller styreleder Sveinung Mjelde.

– Det var mange godt kvalifiserte søkere til stillingen som administrerende direktør i Klassekampen. Det har vært en grundig prosess med intervjuer i to omganger. Christian Samuelsen har fått jobben med å lede Klassekampens videre vekst og utvikling. Han har vist at det har han de beste forutsetninger for å klare, sier Mjelde.

Powered by Labrador CMS