Fremover-redaktør Christian S. Andersen sier en grense er nådd når det gjelder avisens kommunikasjon med politiets operasjonsledere i Nordland.

Fremover-journalistene skal nå ta opptak av alle politi-samtaler: – Vi blir møtt med en respektløs holdning og tone

Lokalavisen mener politiet er nedlatende på telefon. – Vi ønsker å få til en god dialog med Fremover, svarer politiet i Nordland.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Avisen Fremover går nå til drastiske skritt i sin korrespondanse med politiet i Nordland. 

Narvik-avisens redaktør, Christian S. Andersen, har nemlig gitt instruks til alle sine journalister om å ta opptak av alle telefonsamtaler med politiet i fylket. 

Bakgrunnen er det Andersen omtaler som «respektløshet» i journalistenes samtaler med politiet. 

– Vi har hatt disse problemene så lenge jeg har vært her, siden 2016. Det er spesielt etter omleggingen i politiet, da alt ble sentralisert. Nå må vi ringe til en pressetelefon i Bodø, og den har ofte lang ventetid når det skjer noe, sier Andersen til Medier24.

– Vi blir ofte møtt med en respektløs holdning og tone. Det kan kanskje være det er ment som fleip eller ting blir sagt med et glimt i øyet. Men vi opplever det som nedlatende, sier han.

– På hvilken måte er det nedlatende?

– Det går ofte på at operasjonslederen sier «Dette er ikke noe for dere» eller «Dette er ikke noe pressen trenger å bry seg med». Ofte får vi et inntrykk av at de helst skulle sett at vi ikke ringte eller tok kontakt, sier Andersen.

– Jeg må nevne at det er unntak. Det er noen operasjonsledere vi snakker som er forbilledlige og hjelper oss, legger han til.

Les svaret fra politiet i Nordland nederst i saken!

– Ikke ute etter å henge dem ut

Andersen sier han har full forståelse for at det også kan koke for politiet når det er mye som skjer. 

– Jeg forstår at politiet har mye å gjøre i forbindelse med hendelser. Men en av oppgavene til politiet er også å informere allmennheten. I enkelte tilfeller kan det være veldig viktig å komme tidlig ut med informasjon om hva som skjer, sier han.

Fremover-sjefen videreformidlet beskjeden til politiet mandag, og understreker at opptakene ikke skal publiseres noe sted - men kun brukes internt. 

 – Jeg hører selvsagt bare journalistenes side av saken, og det kan være jeg kun hører de verste eksemplene. Men for at jeg skulle få innsikt og kunnskap, så har jeg nå bedt om at det skal tas opptak, sier Andersen. 

Og understreker: 

– Jeg er ikke ute etter å ta politiet eller henge dem ut. Men dette er et signal fra Fremover. En grense er nådd. Politiet og pressen bør ha et forhold som er på et nivå over det jeg opplever det som nå. 

 

Christian Senning Andersen, sjefredaktør og administrerende redaktør i Fremover

– Opplever det om irriterende

Andersen sier han opplever den overordnede dialogen og samarbeidet med politiet i Nordland som godt, og utfordringene rundt telefonkontakten har vært tatt opp tidligere.

Men problemene har likevel vedvart.  

– Jeg har tatt det opp med politiet tidligere. Jeg føler at politiet lytter, og det har vært en god tone og dialog. Men jeg opplever samtidig at det ikke skjer noe i praksis i etterkant, forteller Andersen.

– Jeg har noen tanker om hvorfor det er blitt slik. Jeg tror det handler mest om at politiet har opprettet Twitter for å oppdatere pressen og folket, og at de føler Twitter holder som informasjonskanal. Da vi da ringer opplever de det som irriterende og unødvendig, sier han.

– Hva synes journalistene dine om dette?

– Til nå har jeg bare fått positive tilbakemeldinger. De synes det er bra at vi nå tar tak. Jeg tror samtlige har opplevd ubehagelige samtaler med operasjonsleder, sier Andersen. 

Ann Kristin Hanssen, leder i NJ Nord og journalist i Fremover.

Det bekrefter Fremovers klubbleder, og NJ Nord-leder, Ann-Kristin Hanssen.

– Vi støtter redaktørens beslutning om å ta opp samtalene med operasjonsleder. Politiet tar selv opp alle samtaler. Men det er trist at det skal være nødvendig for oss som journalister å måtte gå til et sånt skritt, skriver hun i en tekstmelding til Medier24.

– Det er et stort problem for oss som journalister at det er så vanskelig å få ut informasjon vi har krav på. Ofte bruker vi mer tid på å argumentere for hvorfor vi skal få svar, enn det hadde tatt politiet å svare. Og ofte er deres argument at de ikke har tid, og de ber oss vente på en tweet. En tweet kan aldri erstatte et intervju, skriver Hanssen.

Også hun ønsker å påpeke at ikke alle i politiet er like avvisende. 

– Det finnes heldigvis hederlige unntak, og da blir man så glad at man får lyst til å sende en blomst. Både jeg og andre i redaksjonen har opplevd at politiet har ringt tilbake for å oppdatere oss, forteller Hanssen.

Politiet: – Det er leit

Politiet i Nordland er blitt forelagt kritikken fra Fremover-redaktøren, og bekrefter at de har mottatt e-posten fra avisen..

Vidar Lundås

Leder av operasjonssentralen, Vidar Lundås, svarer følgende på e-post til Medier24:

«Et godt samarbeid og en god dialog mellom politiet og pressen er viktig. Det er leit at Fremover har en slik opplevelse når de kontakter oss, som de beskriver her. Det er absolutt ikke noe vi ønsker, men vi setter stor pris på at de tar kontakt med oss når opplevelsen er slik. Innspillet fra Fremover vil bli tatt opp med alle som snakker med media, slik at vi sikrer oss en lik praktisering.

Nå er det slik at politiet har noen hensyn vi må ta i saker, som kan forhindre pågående etterforskning eller ivaretakelse av personvern. Dette må vi balansere mellom at vi også har en oppgave i forhold til at pressen skal få informasjon.

Vi ønsker å få til en god dialog med Fremover og kommer til å ta initiativ ovenfor dem for å finne en løsning. Parallelt med dette så ser vi også på hvorvidt vi skal gjøre noen tiltak i forhold til bruk av Twitter og pressemeldinger som vi håper skal bidra til at kommunikasjonen skal bli enda bedre. For oss er det viktig at vi behandler alle med respekt».

Powered by Labrador CMS